Trollhättan hyllar Peter Lemarc

Alliansloppet firar 10 år och det vill vi fira genom att kicka igång Alliansloppsveckan med världens största hyllning till stadens musikaliska stolthet: PETER LEMARC. Den 20 augusti kommer ett världsrekord att försöka slås på Trollhättans/Vänersborgs Flygplats då tusen musiker och sångare tillsammans skall framföra Peter Lemarcs underbara klassiker "Little Willie John".

När 1000 personer slöt samman i Italienska staden Cesena 2015 i ett försök att locka Foo Fighters till stan genom att spela deras låt Learn how to fly så lät reaktionerna inte vänta på sig. Förutom att den virala succen blev ett faktum så gjorde bandet en marathonspelning i staden några månader senare som tack för den gigantiska hyllningen.

En av de som blev inspirerade av detta var Alliansloppets grundare Magnus ”Ölme” Eriksson och genast började tankarna snurra kring om att kunna genomföra motsvarande idé för att hylla Trollhättesonen Peter Lemarc. Med hopp om att det ska bli en väldigt rolig dag då Trollhätteborna sluter upp och bidrar till en mäktig inramning för att hylla Lemarc och hans grymma låt. Benämningen folkfest är ingen långsökt tanke menar Eriksson. Förberedelserna är många, hela eventet ska självklart dokumenteras och spridas och reaktionerna hittills har varit väldigt positiva, från såväl privatpersoner som näringsliv.

LeMarc själv är väldigt positiv och smickrad över hyllningen:

• Ja, han är rörd och förstås väldigt glad i hela idén, förklarar Ölme.

• Det återstår att se om han kommer vara på plats eller inte men oavsett så tror vi att detta kommer bli hur mäktigt som helst.

Missa inte en mäktig föreställning då LeMarcs låt Little Willie John ska spelas den 20 augusti på Trollhättans/Vänersborgs flygplats. Tusenmannaorkestern kommer att dirigeras av den svenska dirigenten Ulf Wadenbrandt. Om man vill vara med så kan man anmäla sig här: http://www.alliansloppet.se/lemarc1000/

Katja Weyhing
Marknadsansvarig