3,8 miljoner kronor till svenska skivbolag

Anna von Hausswolff och Göteborgsoperans orkester är exempel artister vars skivor nu får produktionsstöd. Kulturrådet fördelar drygt 3,8 miljoner kronor i produktions- och marknadsstöd till 63 produktioner på 44 olika skivbolag.

Kulturrådet prioriterar också några produktioner som vänder sig till en barn- och ungdomspublik, det gäller bland andra artisterna Kråkan och Busarna och duon Morfar och Maria.

Kulturrådet fördelar i år närmare 6,5 miljoner kronor i fonogramstöd och det här är årets andra fördelning. Fonogram är en samlingsbenämning för bärare av musik i olika former, exempelvis vinylskiva och CD-skiva.

Syftet med stödet är att främja ett allsidigt utbud av konstnärligt och kulturpolitiskt värdefulla fonogram. Kulturrådet strävar efter mångsidighet vad gäller verk, artister och upphovsmän. Utgångspunkter för bedömningen av ansökningarna har varit konstnärlig kvalitet och producentens behov av stöd.

Hela listan över beviljade bidrag finns på Kulturrådets webbplats: www.kulturradet.se/beviljadebidrag

Ytterligare information:
Hasse Lindgren, handläggare
E-post: hasse.lindgren@kulturradet.se

Om du inte vill ha pressmeddelanden från Kulturrådet meddela oss per e-post: press@kulturradet.se