4,2 miljoner kronor till svenska skivproduktioner

Hiphop-duon Still Pee & Ruu, vissångaren Gunnar Kjellström och nutida konstmusikensemblen Gageego är exempel på artister vars skivor nu får stöd. Kulturrådet fördelar vid årets andra ansökningsomgång drygt 4,2 miljoner kronor i produktions- och marknadsstöd till 64 produktioner på 46 olika skivbolag.

Andra exempel på bidragsmottagare är artisterna Ebba Forsberg, Linnéa Ohlsson och Rebekka Karijord. Kulturrådet prioriterar också sångerskan Anne Sofie von Otter och flöjtisten Anna Svensdotter.

Vid denna andra ansökningsomgång fördelar Kulturrådet 4,2 miljoner av årets totala fonogramstöd på 8 miljoner kronor.

Syftet med stödet är att främja ett allsidigt utbud av konstnärligt och kulturpolitiskt värdefulla fonogram. Kulturrådet strävar efter mångsidighet vad gäller verk, artister och upphovsmän. Utgångspunkter för bedömningen av ansökningarna har varit konstnärlig kvalitet och producentens behov av stöd.

Läs mer om fördelningen på www.kulturradet.se/sv/bidrag/beviljade_bidrag/

Hasse Lindgren, handläggare
E-post: hasse.lindgren@kulturradet.se