47 musikaktörer får arrangörsbidrag

Vi fördelar nu 3,5 miljoner kronor till 47 musikarrangörer i hela Sverige. 19 av mottagarna får bidraget för första gången. Bland de beviljade projekten återfinns festivaler, konsertserier, arrangörssamarbeten och främjande insatser.

26 festivaler får bidrag, till exempel elektroniska festivalen PUSH i Gävle, musik- och konstfestivalen PLX Tjärö i Blekinge skärgård och Lövstabruks kammarmusikfestival. Flera festivaler presenterar jazzmusik av hög kvalitet, till exempel Umeå jazzfestival, Ystad Sweden jazz festival och Stockholms women international jazz festival.

Södertäljefestivalen får ett bidrag för ett gästspel med Faia Younan från Libanon och Klubbkören för att bjuda hit sydafrikanska gruppen Mahotella Queens för konserter i Malmö och Stockholm. Musikarrangörer som får stöd för specifika konsertserier är exempelvis exempel Klubb mono i Örebro, Karlskoga konsertförening och Sing a song fighter i Stockholm.

Kulturrådets bidrag omfattar även samarbeten mellan arrangörer och olika främjande insatser. Jazz i Sörmland får bidrag för att utveckla ett kommunikations- och turnésamarbete inom regionen. Kammarmusik i Lerum projektleder en turnéslinga i sju kammarmusikföreningar i västra Sverige med träblåsgruppen Carion från Danmark. Kulturföreningen Ebeneser får stöd för kompetensutveckling av, och förbättrad samverkan mellan, arrangörer i Norrbotten.

Svensk live – unga arrangörsnätverket får ett bidrag för att genomföra mentorsprogram där nya och unga arrangörer tar lärdom av erfarna och större aktörer. Projektet syftar till att förbättra tillväxten av nya unga arrangörer inom populärmusikaliska uttryck, främst utanför storstadsregionerna.

Kvalitet, mångfald, förnyelse och utveckling, geografisk spridning samt ett jämställdhetsperspektiv är de kulturpolitiska prioriteringar som har varit vägledande för beslutet. Kulturrådet fick in totalt 112 ansökningar den här bidragsomgången.

Projektbidrag till musikarrangörer, andra fördelningen 2019

Jakob Eknor