Dalarna satsar på Avesta Art och Magasinet

Avesta Art och Kulturföreningen Magasinet i Falun. Det är två områden Region Dalarna valt att satsa på i sin kulturplan för 2014. Kulturplanen ligger till grund för de pengar Dalarna beviljas av Kulturrådet.

Avesta Art är ett nav för den samtida och experimentella bild- och formkonsten. Tillsammans med landstinget i Dalarna vill man initiera program för Artists in residence. Konstnärer ska kunna verka i länet för en viss period med Avesta Art som bas. Där ska också ett barnbildcenter utvecklas.

– Under de fyra år som kultursamverkansmodellen varit igång har intresset för kulturfrågor i regionerna stadigt ökat, säger Erik Åström, koordinator för regionala frågor på Kulturrådet. Region Dalarnas kulturplan beskriver även andra viktiga punkter för år 2014. Det gäller bland annat utvecklingsprojekt inom kulturarvs-, design-, hantverks-, musik-, dans- och filmområdena där några av aktörerna kombinerar kulturmiljöer, kulturarvsarbete med andra kulturverksamheter och besöksnäringar.

– Regionernas kulturplaner visar en hög ambitionsnivå och god kvalitet överlag, säger Kerstin Brunnberg, ordförande Kulturrådet. Det är fjärde gången bidragen fördelas enligt kultursamverkansmodellen och 20 av 21 län ingår i modellen. Totalt fördelar Kulturrådet 1,2 miljarder för 2014.

Ytterligare information:
Erik Åström, koordinator för regionala frågor
E-post: erik.astrom@kulturradet.se

Jochum Landin, handläggare