Delad läsning – första numret i serie med läsfrämjande skrifter

Vad är styrkan i gemensam läsning, hur samspelar litteratur och klass och hur får man läsandet att verka coolt för unga killar? Kring dessa frågor rör sig texterna i Delad läsning, en skrift som riktar sig till alla som på olika sätt arbetar med eller intresserar sig för läsfrämjande.

"Larmen om barns och ungdomars sjunkande läsmotivation diskuteras inte bara i skolan och på biblioteket; läsning har blivit ett samhällsintresse. Vi står nu på tröskeln till en kraftsamling kring läsfrämjande. Flera statliga myndigheter har fått stärkta uppdrag för att främja läsning", skriver Lotta Brilioth Biörnstad, enhetschef på Kulturrådet, i förordet till Delad läsning.

Delad läsning är en dokumentation utifrån en nätverksträff som Kulturrådet arrangerade i december 2020. Texterna är skrivna av de medverkande talarna på träffen. Det är även det första numret av skriftserien Kulturrådets läsfrämjande skrifter. Under denna paroll kommer vi att publicera rapporter, antologier och kunskapsöversikter inom det läsfrämjande området.

Medverkande: Jimmy Vulovic, Anders Ohlsson, Henrika Andersson, Amanda Audas-Kass, Marlen Eskander, Julia Pennlert, Maria Ringbo, Anna Nordlund, Pia Bergström och Valdemar Erling. Dessutom presentationer från: Astrid Lindgren Memorial Award, Författarförbundet, Skolverket, Läsrörelsen och Stiftelsen Allmänna Barnhuset/Letterbox Club.

Läs, ladda ner eller beställ
Delad läsning - Kulturrådets läsfrämjande skrifter #1

Stefan Zachrisson