Fem miljoner till svenska musikutgivningar

Elektroakustisk musik av Hanna Hartman, solopianomusik av och med Shida Shahabi och Händels messias i miniformat med Oddsize ensemble. Det är exempel på förnyelse, originalitet, variation och bredd i 82 produktioner som får bidrag av Kulturrådet i höstomgången.

Kulturrådet fördelar den här omgången drygt fem miljoner kronor i bidrag till 82 utgåvor på 69 bolag.

Andra exempel på produktioner som får stöd:

• En musikutgivning av Tona Serenad med musik av Joel Danell och musiker från Iran, Kurdistan, Turkiet och Sverige.
  • Albumet Trestreck & Hjärtesorg med artisten Conakry.
  • Albumet 3 Rum 1 Rymd med ambient dronemusik av Sebastian Mullaert.
  • För barn finns två album: Ett album innehåller musik av Emma & KJ där flera låtar har skrivits av Emma Nordenstam och Karl Jonas Winqvist. Emma har intervjuat vuxna och barn med erfarenhet av att leva nära någon med neuropsykiatrisk diagnos. Det andra är ett rap-album för barn av artisten Jompa, som handlar om vänskap, trafiksäkerhet och att våga gå sin egen väg.

Det var många sökande även vid årets andra bidragsomgång till musikutgivning. Syftet med stödet är att främja ett allsidigt utbud av konstnärligt och kulturpolitiskt värdefulla musikutgivningar. Kulturrådet strävar efter mångfald när det gäller verk, artister och upphovsmän. Utgångspunkter för bedömningen av ansökningarna är konstnärlig kvalitet och produktionens ekonomiska förutsättningar. Kulturpolitiken ska skapa förutsättningar för människor att utöva, uppleva och ta del av konst och kultur på lika villkor, oavsett kön, sexuell läggning, etnicitet och funktion.

Totalt kom det in 327 ansökningar till årets andra fördelning.

Beviljade bidrag

Information om bidraget