Hiphop, jazz och barnmusik får stöd av Kulturrådet

Jazzpianisten Cecilia Persson, hiphop-artisten Jaqe och den etiopiska gruppen Ethiocolor, är några artister vars skivor nu får stöd. Kulturrådet fördelar cirka 3,8 miljoner kronor i produktionsstöd och internationellt marknadsstöd till 75 produktioner på 54 olika skivbolag.

Andra fonogram som får stöd är Sinnenas spektakel av barnmusikgruppen Ensemble Yria, Elsy and the needle av den elektroniska musikgruppen Syntjuntan samt en nyinspelning av Wilhelm Stenhammars Gillet på Solhaug med Göteborgsoperans orkester, kör och solister. Linnea Olsson Ah! får internationellt marknadsstöd för lansering i Nordamerika.

Kulturrådet fördelar vid årets första ansökningsomgång drygt 3,75 miljoner kronor. 2013 års sammanlagda budget för fonogramstöd är 7,5 miljoner kronor.

Syftet med stödet är att främja ett allsidigt utbud av konstnärligt och kulturpolitiskt värdefulla fonogram. Kulturrådet strävar efter mångsidighet när det gäller verk, artister och upphovsmän.
Utgångspunkter för bedömningen av ansökningarna har varit konstnärlig kvalitet och producentens behov av stöd.

Läs hela listan med beviljade bidrag

Jakob Uddling, handläggare
E-post: jakob.uddling@kulturradet.se