Kulturrådet på Bokmässan – i år digitalt

Vad innebär egentligen en armlängds avstånd inom kulturpolitiken? Denna ständigt aktuella fråga diskuteras när Kulturrådet som vanligt deltar på Bokmässan. I år välkomnas publik och författare till det digitala eventet Bokmässan Play, 24–27 september.

Att konst och medier ska vara fria är självklart i ett demokratiskt samhälle. Och även när staten betalar ska den hålla sig på armlängds avstånd. Är det så enkelt? Vem bestämmer hur lång en armlängd är? Fyra röster, från fyra olika håll, ger svaren när vi lyfter frågan om en armlängds avstånd inom kulturpolitiken: Susanna Dahlberg, vd Regionteater Väst, Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, Roland Poirier Martinsson, filosof och redaktör, och PJ Anders Linder, skribent och chefredaktör Axess magasin, deltar i panelsamtalet Hur lång är en armlängd? med Kulturrådets styrelseordförande Svante Weyler som programledare. Lördag 26 september, kl. 12.0012.30.

En annat ständigt aktuellt område rör barn och ungas läsande. Sveriges läsambassadör Bagir Kwiek medverkar i flera programpunkter som ingår i årets LÄS! LÄS! LÄS-tema:

• Ge dina barn ett språk, torsdag 24 september kl. 10.3011.00.  Arrangör: Läsrörelsen i samarbete med Kulturrådet och Malmö universitet.

• Hur lockar man ett barn till läsning när familjen aldrig läser?, torsdag 24 september kl. 11.3012.00. Arrangör: Lärarnas Riksförbund.

Vi är även medarrangör till:

• Högläsning i alla åldrar, söndag 27 september kl. 13.4514.15 Arrangör: Läsrörelsen och Nätverket LÄSLOV i samarbete med Bonnier Audio, Bonnier Carlsen och Kulturrådet.

Kulturrådets Swedish Literature Exchange, som arbetar med att främja svensk litteratur i världen, erbjuder i år en digital version av Gothenburg Book Fair Fellowship och Rum för Översättning. Programmen riktar sig till internationella förläggare och översättare och innehåller panelsamtal och webbinarier om svensk litteratur och bokmarknad.

Årets ALMA-pristagare: Baek Heena
Bokmässan visar en film om årets ALMA-pristagare, den sydkoreanska bilderbokskonstnären Baek Heena. Filmen är gjord för Astrid Lindgren Memorial Award av regissören Lee Young-Hoon. Vi möter Baek Heena i Seoul där hon skapar sina böcker och får en inblick i vad som driver henne och vad det betyder att belönas med världen största barn- och ungdomslitteraturpris. Fredag 25 september kl. 14.30–14.45.

Från Bokmässans New York-studio deltar 2018 års ALMA-pristagare Jacqueline Woodson i ett samtal om sin nya roman Genom märg och ben. Arrangör: Natur & Kultur. Söndag 27 september kl. 17.15–17.45.

Om årets bokmässa
Årets program på Bokmässan Play är gratis för tittarna och nås under mässdagarna digitalt via Bokmässans webbplats. Samtalen direktsänds och spelas in utan närvaro av publik från flera olika studior.

Bokmässan Play

Om programpunkterna och medverkande