Kulturrådet stödjer tillgänglighet i läsfrämjandet

Kulturrådet fördelar nu drygt sex miljoner kronor för att främja läsande främst bland barn och unga. Det är 50 olika läsfrämjande projekt runt om i landet som får stöd. Många projekt syftar till att öka tillgängligheten för grupper med behov av särskilt stöd.

Länsbiblioteket i Västernorrland får bidrag för Vägen till biblioteket som vänder sig till ensamkommande flyktingbarn, Trelleborgs bibliotek får bidrag för projektet Läsning inom LSS (Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade) och Romsk kulturförening får bidrag för projektet Läsa för livet.

Projektet Bibliotekets bokbazar på Stockholms stadsbibliotek bedöms som särskilt kulturpolitiskt intressant.

- Projektet syftar till att göra biblioteket till en arena för förlag, bokhandlar och besökare för att  lyfta smalare litteratur, säger Cay Corneliuson, handläggare på Kulturrådet.

Ansökningarna har god spridning över landet och alla län utom ett har sökt medel till läsfrämjande insatser. Många ansökningar kommer från skolor och bibliotek, men exempelvis föreningar och bokhandlar är också representerade. Ungdomar är en viktig målgrupp i ansökningarna liksom förskolebarnen.

Läs hela listan med beviljade bidrag: http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/beviljade_bidrag/2010/Lasframjande-projekt/

Cay Corneliuson, handläggare
E-post: cay.corneliuson@kulturradet.se

Helene Oljons, pressekreterare