• Kulturrådet/

Kulturrådets ordförande Svante Weyler och kulturminister Amanda Lind medverkar i webbinarium om konstnärlig frihet på World Art Day

Onsdagen den 15 april anordnar Freemuse i samarbete med Kulturrådet, Svenska Unescorådet och Konstnärernas Riksorganisation ett digitalt frukostseminarium om konstnärlig frihet globalt. Anförande hålls av bland annat kulturminister Amanda Lind och Kulturrådets ordförande Svante Weyler.

Kulturrdets ordfrande

– Det är i motvind som såväl kulturen själv som kulturpolitiken prövas på allvar. Nu blåser det mer än det gjort på många år, framför allt av ekonomiska skäl. Men just då är det viktigt att inte glömma bort det politiska motstånd som finns, runt om i världen, mot konstnärers och andra kulturutövares rätt att uttrycka sig fritt och kritiskt. Många kommer att vilja ta coronakrisen till intäkt för att öka det motståndet. Då är det viktigt att rika länder, som Sverige, tar sitt ansvar, säger Svante Weyler.

Vid seminariet lanseras Freemuse rapport "The State of Artistic Freedom Report 2020".

Webbinariet sänds live 15 april, kl. 09.00-10.45 och går att se här

Se hela programmet och läs det engelska pressmeddelandet