Landstinget Västernorrland lyfter kulturarv i kulturplanen

Kulturarv i utveckling, Norrdans bakficka och nationella minoriteter är tre områden som Landstinget Västernorrland har valt att lyfta i sin kulturplan. Kulturrådet styrelse fördelar idag sammanlagt 1,2 miljarder kronor till regional kultur.

– Under de tre år som kultursamverkansmodellen varit igång har intresset för kulturfrågor i regionerna stadigt ökat, säger Erik Åström, koordinator för regionala frågor på Kulturrådet. Kulturplanerna visar att vissa konstområden har utvecklats starkare, exempelvis dans och bild & form.

Landstinget Västernorrland väljer i kulturplanen att lyfta några regionala prioriteringar och nya samarbeten. Ett exempel är Kulturarv i utveckling som är en överenskommelse med länsstyrelsen i Västernorrland och Riksantikvarieämbetet om långsiktig samverkan inom kulturarvsområdet som bland innefattar folkbildningen, civilsamhället och ABM-sektorn. (ABM står för arkiv, bibliotek och museer).

Norrdans bakficka är en ungdomsensemble som kulturplanen prioriterar som utvecklingsområde. Norrdans vill bredda repertoaren som är riktad till barn och unga samt erbjuda unga dansare arbetstillfälle och utvecklingsmöjligheter. Kulturrådet ser även positivt på att Landstinget Västernorrland tar upp frågan om de nationella minoriteternas kultur och ser fram emot att följa hur landstinget utvecklar sitt arbete kring dessa frågor.

Det är fjärde gången bidragen fördelas enligt kultursamverkansmodellen och 20 av 21 län ingår.

Ytterligare information:
Erik Åström, koordinator för regionala frågor
E-post: erik.astrom@kulturradet.se

Jochum Landin, handläggare