Miljonstöd till konserter, nyskrivet och musiksamarbeten

Vokalt samarbete med Ukraina, barnrätt inom jazz och nyskriven musik för dans, fyra harpor och turné med trombonvärldens superstjärnor. Kulturrådet fördelar närmare 20 miljoner kronor till projekt inom konsertverksamhet, samverkan med komponister och andra musiksamarbeten.

Gitarristen och kompositren Kaki King

Konstnärlig kvalitet, mångfald av musikaliska uttryck, förnyelse, utveckling och geografisk spridning samt barn- och ungdomsperspektiv är centralt inom de aktuella bidragen. För första gången har konserter och samarbeten slagits ihop till ett bidrag, vilket har stärkt verksamheterna.

– Vi har valt ut 36 samarbetsprojekt som får dela på närmare 7 miljoner kronor. Ett samarbete är mellan vokalensemblerna ManSound från Ukraina, PITSJ från Norge och The Real Group från Sverige, som i projektet vill stärka banden mellan utövare i dessa länder, säger Barbara Matamoros Bengtsson, handläggare vid Kulturrådet.

Bland konserterna är det 76 projekt som delar på drygt 9,4 miljoner kronor. Exempelvis vill Svensk jazz nå barn och unga genom att hitta nya sätt att uppleva musiken och arbeta genreöverskridande. De ska utgå från barns rättigheter och göra barnen delaktiga redan i urvalet av de aktörer som ska turnera. Svensk blåsmusikfestival vill vara en nationell mötesplats inom blåsmusik för alla åldrar och årligen samla både professionella musiker och amatörmusiker som får möta en stor publik.

Nya musikverk för dans, blås och harpa
Årets andra fördelning till samverkan med komponister står för drygt 3,3 miljoner kronor till samverkansprojekt med 26 komponister. Bidraget ska öka tillgången till ny musik och stimulera beställningar av nya musikverk, till framföranden som varken har haft premiär eller uruppförande.

– Till exempel ska kompositören Magnus Granberg skriva för harp-kvartetten AHA, Alternative harp association, och den New York-baserade gitarristen Kaki King ska skriva till en dansföreställning av koreografen Stina Nyberg, säger handläggaren Annette Taranto Fuller.

Även inom det bidraget märks blåsmusiken, då Per Geland ska skriva ett nytt orkesterverk för symfoniorkester och tre solotromboner. Trombonvärldens tre största stjärnor, Christian Lindberg, Ian Bousfield and Joe Alessi, ska turnera med verket både nationellt och internationellt.

Konsert- och samarbetsprojekt
Totalt ansökt belopp: 80 297 795 kr genom 280 ansökningar. Beviljat belopp: 16 359 000 kronor.

Samverkan med komponister
Totalt ansökt belopp: 16 748 230 kronor genom 128 ansökningar. Beviljat belopp: 3 339 900 kronor.

Kulturrådets övergripande uppdrag är att förverkliga den nationella kulturpolitik som regering och riksdag beslutar om. Inom ramen för detta uppdrag finns tre huvuduppgifter: fördela bidrag, sammanställa underlag för kulturpolitiska beslut samt att informera om kultur och kulturpolitik. Kulturrådet leds av en styrelse och har ca 120 anställda.