Nu öppnar ansökningarna till det utökade krisstödet till kulturen

I dag, den 22 oktober, öppnar Kulturrådet den andra ansökningsomgången för krisstöd till kulturen. Nu är särskilda behov i kulturlivet och smittsäkra evenemang i fokus. Fler yrkesgrupper och organisationer än i våras omfattas av höstens stöd.

Kulturrådet fick regeringens uppdrag att fördela 881 miljoner kronor. Ansökningarna till de första 400 miljonerna öppnade förra veckan. Det stödet ska gå till inställda och uppskjutna evenemang.

I den andra omgången, som öppnas nu, fördelas resten av stödpengarna. De ska gå till att lindra akut ekonomisk kris, stimulera återhämtning och säkra bredd av kulturella uttryck i hela landet. Scentekniker, som inte kunde söka i våras, kan nu ansöka om stöd. Även aktörer som drabbats av inställd internationell verksamhet omfattas.

– Vi har tät kontakt med kultursektorn och får starka signaler om hur allvarligt läget är, säger Kajsa Ravin, generaldirektör på Kulturrådet. I den andra ansökningsomgången försöker vi tillmötesgå fler verksamheters behov. Vi ser också att det kommer krävas långsiktighet i kommande stöd.

– Det här ställer Kulturrådet inför en ny uppgift som vi tar oss an med gott mod och en stor portion av ödmjukhet inför uppgiftens komplexitet, säger Svante Weyler, ordförande i styrelsen för Kulturrådet.

Ansökningstiderna är korta, cirka två veckor, för att stödet ska hinna betalas ut före årsskiftet.

Läs mer på Kulturrådets webbplats

Johan Åhrgren