Nya beslut om stöd till den fria scenkonsten

Exempel på de aktörer som beviljas stöd är Die Bühne, från Göteborg, som beviljas medel för ett internationellt communityteaterprojekt om ondska tillsammans med sydafrikanska NATA. ASTRUD produktion, från Stockholm, problematiserar asylpolitiken i projektet 100 barn. ScenKonstellationen i Dalarna vill via föreställningen Tulpansvindeln rannsaka vårt ekonomiska beteende ur ett zoologiskt perspektiv.

Twisted feet/Young Art Kulturförening i Göteborg, beviljas stöd för Plattform X som har fokus på delaktighet inom streetdance för en ung målgrupp. Vidare beviljas Teaterföreningen i Säffle medel för ett samordna ett arrangörsnätverk inom dansområdet som omfattar samtliga kommuner i Värmland. Kulturrådet beviljar också medel till Anna Johansson/Pinamackorna för en ny dansfestival i Karlskrona.

Den internationella dimensionen inom dansområdet är fortsatt stark. Exempelvis ingår ÖFA kollektivet/Amanda Apetrea och Emma Tolander, Samarbetets Vänner; Sebastian Lingserius och Rani Nair i internationella samarbeten.

Läs mer: http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/beviljade_bidrag/Bidragsbeslut-2013/Projektbidrag-till-fria-aktorer-inom-scenkonst/

Ytterligare information:

Anna Selvåg, handläggare