Pressinbjudan: 30 illustratörer ställer ut på Children’s Book Fair i Bologna

30-talet illustratörers verk är utsedda att representera Sverige på Children’s Book Fair i Bologna i mars. Sverige är då hedersgäst på världens största barnboksmässa. Nu presenteras alla illustratörerna på Konstakademin i Stockholm, den 20 november.

Sverige presenterar en utställning med ett trettiotal samtida barnboksillustrationer vid Bolognamässan den 25–28 mars 2013. Redan den 20 november offentliggörs vilka illustratörers verk som ingår i utställningen.

Andreas Berg, talesperson för den jury som gjort urvalet och tidigare professor i illustration på Konstfack, kommer offentliggöra namnen på de utvalda och beskriva hur juryn arbetat.

Barns rätt till kultur är det övergripande temat för Sveriges medverkan och tar sin utgångspunkt i FN:s barnkonvention. Startskottet för Sveriges deltagande i Bologna går den 20 november som är barnkonventionens födelsedag. Kulturrådet beskriver bakgrunden till det övergripande temat och berättar om seminarieprogrammet i Bologna. Från Kulturrådet medverkar Kennet Johansson, generaldirektör, Lotta Brilioth Biörnstad, koordinator för barn- och ungdomskulturfrågor och Eva Ottosson, projektledare. Illustratörena och jurymedlemmarna finns tillgängliga för intervjuer under eftermiddagen.

Välkommen till Konstakademin, Fredsgatan 12, Stockholm den 20 november klockan 16:00–18:00.

Kulturrådet bjuder på förfriskningar och tilltugg.

Mer information finns tillgängligt på: www.kulturradet.se/bologna2013

Eva Ottosson, projektledare