Pressinbjudan. Kulturrådet presenterar: Kultur är livet - om hälsa, kraft och kreativitet

Vilka krafter släpps loss när människor tar del av kultur? Spelar kulturen olika roll för kvinnors och mäns hälsa? Vad menas med Kultur på recept? Hur påverkas hjärnan av musik? Kulturrådet tar kulturens kraft som utgångspunkt för en diskussion om kultur och hälsa.

Konst och kultur kan bidra till att förändra individer och samhällen. Ny forskning visar att människor som deltar i kulturlivet eller skapar kultur själva mår bättre. Med en ökad helhetssyn på människan spelar kulturen en viktig roll för ett djupare välbefinnande, som hjärngympa eller en drivkraft för kreativitet.

Kulturrådet har av regeringen fått i uppdrag att utveckla sin utåtriktade information om det pågående arbetet inom området kultur och hälsa. Det innebär bland annat att tillgängliggöra goda exempel och nya arbetsmetoder, i synnerhet inom sjukvård och äldreomsorg.

Moderator
Benny Marcel, Kulturrådet

Panel
Alexandra Charles: Ordförande i 1,6 och 2,6 miljonerklubben för kvinnors hälsa. Klubben verkar för ett holistiskt synsätt när det gäller kvinnohälsofrågor, kropp och själ hör samman.

Christina Gedeborg-Nilsson: Utvecklare kultur och hälsa, Region Skåne. Hon är ordförande i Nätverket för kultur i vården i Sverige och ordförande i styrgruppen för det nordiska kultur och hälsa samarbetet. Region Skåne är ledande i landet inom Kultur i vården.

Gunilla Jarlbro: Professor i medie- och kommunikation vid Lunds universitet, ordförande i Vetenskapsrådets forskningsprogram Kultur och hälsa 2006–2008.

Fredrik Ullén: Docent i neurovetenskap på Karolinska Institutet. Ullén leder en forskargrupp som studerar inlärning och kreativitet. Han är dessutom en kritikerrosad, internationellt verksam konsertpianist.

Välkommen till en timmes kulturpolitiskt seminarium på Kulturrådet i Filmhuset!
14 juni kl. 16.00–17.00
Plats: Kulturrådet, plan 6, Filmhuset
Adress: Borgvägen 1–5

En mångfald av röster och en fri debatt är förutsättningen för en levande demokrati och ett rikt kulturliv. Detta är det fjärde i en serie kulturpolitiska seminarier som Kulturrådet arrangerar under året.

Läs mer: www.kulturradet.se

Helene Oljons, pressekreterare
E-post: helene.oljons@kulturradet.se

Om du inte vill ha pressmeddelanden från Kulturrådet meddela oss per e-post: press@kulturradet.se