Pressinbjudan: Ny modell för kultursamarbete mellan stat och region

Mats Svegfors, Kulturrådets styrelseordförande, och Rolf Tufvesson, regionråd och ordförande i Region Skånes kulturnämnd, undertecknar den 15 januari en avsiktsförklaring för att utveckla och fördjupa samarbetet inom kulturområdet.

Kulturrådet och Region Skåne bjuder därför in till en gemensam presskonferens där innehållet i avsiktsförklaringen presenteras. På presskonferensen medverkar Kulturrådets styrelseordförande Mats Svegfors och generaldirektör Kennet Johansson samt regionråd och ordförande i kulturnämnden Rolf Tufvesson och Region Skånes kulturchef Chris Marschall.

Bakgrund
Region Skåne har som enda region i landet övertagit Kulturrådets uppgift att fördela statligt verksamhetsbidrag till de regionala kulturinstitutionerna. Kulturrådet fördelar fortfarande utvecklingsbidrag till kulturinstitutionerna i Skåne och ger stöd till det fria kulturlivet och vissa projekt.

Tid: Torsdag 15 januari, kl. 11.00
Plats: Kulturrådet, Filmhuset (uppgång A, plan 6), Borgvägen 1-5, Stockholm

Presskonferensen direktsänds på Internet, via webbplatserna www.kulturradet.se och www.skane.se/kultur

Välkommen!