Stiftelsen Jamtli får bidrag från Kulturrådet

Stiftelsen Jamtli får 100 000 kronor i utvecklingsbidrag av Statens kulturråd till projektet "Skapa konst av dokument och föremål". Jamtli ska utveckla en ny pedagogisk metod för att inspirera skolelever att upptäcka och reflektera kring museernas kulturarv.

Projektidén bygger på delaktighet och eget skapande och målet är att genom kulturarv stimulera till ökad kreativitet bland unga. Kulturrådet anser att projektet kan bidra till en ökad medvetenhet om kulturarvets betydelse hos ungdomar.

Kulturrådet har beslutat att fördela två miljoner kronor i utvecklingsbidrag till 12 regionala museer. Utvecklingsbidraget ska bland annat gå till att nå nya publikgrupper och granska museernas samlingar. I år har Kulturrådet prioriterat projekt som prövar nya former för samverkan, har en inriktning på internationell verksamhet och som ger konsten möjlighet att utvecklas och förnyas.

Hela listan över beviljade bidrag finns på Kulturrådets webbplats: www.kulturradet.se/beviljadebidrag

Jelena Jesic, handläggare
E-post: jelena.jesic@kulturradet.se

Rebecka Svensén, informationschef