Stöd till samtida bild- och formkonst

17 utställare och arrangerande konstföreningar har sammanlagt fått bidrag om 6 900 000 kronor. Bland de som beviljades bidrag märks bl.a. Galleri Signal i Malmö, Röda Sten i Göteborg, Färgfabriken i Stockholm, Wanås i Skåne, Verkligheten i Umeå och Grafikens Hus i Mariefred. Konsthall C i Stockholm är ny bidragsmottagare och beviljades 75 000 kronor. Riksorganisationerna Folkrörelsernas Konstfrämjande och Sveriges Konstföreningar är ytterligare exempel på organisationer som beviljats bidrag inom bild- och formområdet.
Gemensamt för de bild- och formorganisationer som får verksamhetsstöd från Kulturrådet är funktionen som utställningsarrangör. Samtliga mottagare bedriver fortlöpande utställnings- och programverksamhet av samtida bild- och formkonst med höga konstnärliga ambitioner. En del av verksamheten inom de organisationer och föreningar som beviljats bidrag ägnas åt konstbildningen med inriktning att nå nya grupper.

En förteckning över samtliga beviljade bidrag finns på Kulturrådets webbplats, www.kulturradet.se

Ytterligare information: Ewa Dahlberg, handläggare Telefon: 08-519 264 50 E-post: ewa.dahlberg@kulturradet.se

Erik Åström, sakkunnig Telefon: 08-519 264 40 E-post: erik.astrom@kulturradet.se

Anna Swedmark Westin, informatör Telefon: 08-519 264 65 E-post: anna.swedmark.westin@kulturradet.se