Svenska städer kan ansöka om att bli Europeisk kulturhuvudstad 2029

Kulturrådet offentliggör en inbjudan att lämna in ansökningar till utnämningen som Europeisk kulturhuvudstad 2029. För Sverige blir det tredje gången en av våra städer utnämns. 1998 fick Stockholm titeln som kulturhuvudstad och 2014 fick två europeiska städer denna titel – Umeå i Sverige och Riga i Lettland.

Drnarvy ver Ume

Utnämningen syftar till att lyfta fram den kulturella rikedomen, mångfalden och gemenskapen i Europa och bidra till ömsesidig förståelse mellan invånare i Europa. Initiativet startade 1985, sedan 2011 väljs varje år två städer från två olika medlemsstater till europeiska kulturhuvudstäder. Fler än 40 städer i Europa har hittills utnämnts till europeiska kulturhuvudstäder.

Evenemanget Europeisk kulturhuvudstad är ett av de mest kända europeiska initiativen. För 2029 kommer en svensk och en polsk stad att utnämnas till europeisk kulturhuvudstad.

Ansökan sker i två omgångar under 2023 och 2024. Efter en första bedömning kommer de städer som går vidare att kunna lämna in en kompletterande ansökan.

Om utlysningen

Helene Oljons
helene.oljons@kulturradet.se

Kulturrådets övergripande uppdrag är att förverkliga den nationella kulturpolitik som regering och riksdag beslutar om. Inom ramen för detta uppdrag finns tre huvuduppgifter: fördela bidrag, sammanställa underlag för kulturpolitiska beslut samt att informera om kultur och kulturpolitik. Kulturrådet leds av en styrelse och har ca 120 anställda.