Umeå blir Kulturhuvudstad 2014

Det blir Umeå som utses till Europeisk kulturhuvudstad 2014, det står klart när den svenska juryn idag avslutade sitt möte i Stockholm. Valet stod mellan Umeå och Lund och juryn enades om att den svenska regeringen bör nominera Umeå till Europas Kulturhuvudstad 2014. Det formella beslutet fattas av EU:s ministerråd våren 2010.

- Det var ett svårt beslut, säger juryns ordförande Sir Robert Scott. Både Lund och Umeå hade starka ansökningar, men vi valde Umeå därför att deras ansökan var nära våra kriterier. Umeå har mycket trovärdiga argument kring kulturens roll som utvecklingskraft, något som är viktigt för hela Europa.

Förra året ansökte Umeå, Gävle, Uppsala och Lund om att få bli Kulturhuvudstad. Umeå och Lund gick vidare till finalen och har presenterat sina kandidaturer i form av omfattande ansökningar.

Lunds ansökan, med huvudtemat Den femte friheten, bygger på ett antal tematiska program. Hittills har man identifierat elva programområden, bl.a. City of Festivals. Ett annat programområde är Europeans, där människor i Europa kommer att porträtteras, bland annat genom film och teater.

Umeås ansökan har huvudrubriken Nyfikenhet och passion - Medskapandets konst. Programmet baseras på de åtta samiska årstiderna, från Gijrradálvvie (Vårvinter) till Dálvvie (Vinter). Den samiska kulturen är närvarande i hela programmet, bland annat blir det världspremiär på multiföreställningen Rock Art in Sápmi.

Sedan 1985 har EU utsett Europas Kulturhuvudstad. Syftet med evenemanget är att lyfta fram den kulturella rikedomen i Europa och att bidra till att utveckla en ömsesidig förståelse mellan dess invånare. Titeln gäller för ett år. Medlemsstaterna i EU får i tur och ordning vara värdar för en europeisk kulturhuvudstad. Varje år ska två städer i olika medlemsstater inneha titeln. Sverige och Lettland kommer tillsammans att vara värdland för varsin europeisk kulturhuvudstad 2014. Från och med 2010 är EU:s medfinansiering av städerna ett pris till ära av den grekiska skådespelerskan och kulturministern Melina Mercouri, ca 1,5 miljoner euro.

Den 15 september blir det klart vilken lettisk stad som får dela titeln Europas Kulturhuvudstad 2014 med Umeå.

Kulturrådet har regeringens uppdrag att samordna urvalsprocessen för Europeisk kulturhuvudstad 2014. Läs mer om Europeisk kulturhuvudstad 2014 på Kulturrådets webbplats: www.kulturradet.se/kulturhuvudstad2014

Monica Lindqvist, EU-handläggare
Telefon: 08-519 264 04, 070-394 08 09
E-post: monica.lindqvist@kulturradet.se