Climate Change: Bert Bolin and Beyond

Den 26 september 2013 kommer FN:s klimatpanel Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) att godkänna arbetsgrupp I:s bidrag till den femte utvärderingsrapporten. För att hedra de betydande insatser som professor Bert Bolin gjort, en av grundarna av IPCC och dess förste ordförande 1988-1997, tillägnas rapporten honom. Detta sker vid ett symposium vid Kungl. Vetenskapsakademien samma dag som rapporten presenteras den 27 september. Under symposiet kommer nya vetenskapliga resultat som bygger på Bert Bolins vetenskapliga gärning och belyser hans roll som ledare och mentor att presenteras.

Symposiet är ett samarbete mellan Kungl. Vetenskapsakademien, Naturvårdsverket, Bolincentret för klimatforskning och IPCC.

Programme:
Chair: prof. Alasdair Skelton, Director of the Bolin Centre for Climate Research, Stockholm University
Welcome and opening remarks: Prof. Barbara Cannon, President of the Royal Swedish Academy of Sciences
IPCC assessments and their relevance to climate policy: Dr. Rajendra Pachauri, Chairman of the Intergovernmental Panel on Climate Change
Sweden’s contribution to the IPCC and UNFCCC process: Hon. Lena Ek, Minister for the Environment, Swedish Ministry of the Environment
The scientific basis for Bert Bolin’s later IPCC work: Prof. Henning Rodhe, science colleague of Bert Bolin
Aerosol particles – Cooling the climate and polluting the air: Assoc. Prof. Ilona Riipinen, Department of applied environmental science, Stockholm University
Clouds and climate – Still a cloudy picture: Dr. Frida Bender, Department of meteorology, Stockholm University
Highlights of the Working Group I contribution to the IPCC’s Fifth Assessment Report (AR5): Prof. Thomas Stocker, Co-Chair of IPCC Working Group I
Dedication of Working Group I AR5 to Bert Bolin: Prof. Qin Dahe and Prof. Thomas Stocker, Co-Chairs of IPCC Working Group I

Datum: 27 september 2013, kl 16:00
–17:45
Plats: Beijersalen, Kungl. Vetenskapsakademien
Adress: Lilla Frescativägen 4A, Stockholm
Övrigt: Symposiet hålls på engelska

Om Bert Bolin
Efter fil.kand.examen i Uppsala kom han till Stockholm där han år 1948 anställdes som assistent till professor Rossby vid Stockholms högskolas nyskapade meteorologiska institution. Efter disputationen 1956 inledde han sin världsledande forskning om kolets kretslopp i naturen. Bert Bolin var också en enastående vetenskaplig ledare och inspiratör. Genom sin breda fackkunskap, sin förmåga att se de väsentliga sammanhangen och sin diplomatiska talang blev han en naturlig ledargestalt överallt där han engagerade sig: i Europeisk rymdforskning under 1960-talet, inom svensk polarforskning och framför allt internationellt inom de stora och centrala forskningsorganisationer som han var med om att bygga upp. Han bidrog aktivt till skapandet av såväl World Climate Research Programme (WCRP) som International Geosphere-Biosphere Programme (IGBP), vars sekretariat genom hans försorg sedan starten 1987 är placerat vid KVA. Bert Bolins allra viktigaste insats var i samband med tillkomsten av FN:s klimatpanel Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Han ledde panelens arbete under de första avgörande tio åren (1988–1997). Hans synnerligen betydelsefulla roll som IPCC’s ledare är omvittnad av många. Detta arbete gjorde honom också känd och respekterad långt utanför forskarsamhället. Bert Bolin invaldes i KVA 1961. Han har fått ett antal prestigefyllda priser. Före sin död fick han uppleva klimatfrågans stora publika genombrott och Nobels fredspris till IPCC.

Perina Stjernlöf, pressansvarig, Kungl. Vetenskapsakademien, 070-673 96 50, perina.stjernlof@kva.se