Fossilfria transporter – vägen till EU:s nya klimatmål

Kungl. Vetenskapsakademiens Energiutskott gör bedömningen att EU:s nya klimatmål för svensk del kan nås genom åtgärder inom transportsektorn, framförallt genom ökad användning av el och biobränslen. Workshopen ”Fossilfria transporter – vad är möjligt inom 15 år?” syftar till att identifiera och diskutera möjligheterna att reducera användningen av fossila bränslen inom transportsektorn.

EU:s klimatmål för 2030 har helt nyligen fastställts. Med 1990 som utgångspunkt ska utsläppen av växthusgaser minska med 40 procent, andelen förnybar energi uppgå till 27 procent och energieffektiviseringen också uppgå till 27 procent.

Ungefär en fjärdedel av världens utsläpp av växthusgaser kommer från transportsektorn. I Sverige är transporterna den helt dominerande utsläppskällan. Nästan 100 TWh per år används för att hålla igång våra transporter och den helt dominerande delen kommer från fossila källor; bioenergi och el bidrar med mindre än 10 procent.

För svensk del innebär EU:s 40 procents-mål att 1990 års utsläpp på 73 Mton ska minska till 44 Mton år 2030. I dag (2013) släpper vi ut 56 Mton och behöver alltså reducera våra utsläpp med ytterligare 12 Mton för att nå EU-målet. Vägtransporterna släpper i dag ut 20 Mton per år.

Pressackreditering sker via: Jessica Balksjö Nannini, pressansvarig, jessica.balksjo@kva.se, tel. 070-673 96 50.

Varmt välkomna!

Arrangör: Kungl. Vetenskapsakademiens Energiutskott

Datum: 5 november 2014
Tid: 09.00–17.00
Plats: Beijersalen, Kungl. Vetenskapsakademien
Adress: Lilla Frescativägen 4A

Ladda ner programmet här.

Föreläsare:
Harry Frank, Energiutskottet, Per Kågeson, Nature Associates

Jessica Alenius, Bil Sweden, Ulf Freudendahl, MARU Teknik AB

Sten Forsberg, Volkswagen Sverige, Per Fagerlund, ScandiNaos

Patrik Klintbom, AB Volvo, Angelica Hull, Swedish Biofuels

Per Ranch, Projektengagemang, Olle Hådell, Transportstyrelsen

Dagen avrundas med en paneldebatt:
Vad gör vi för att accelerera utvecklingen mot fossilfria transporter?

Deltagare:
Jessica Alenius, Bil Sweden, Sten Forsberg, Volkswagen Sverige

Olle Johansson, Power Circle, Per Kågeson, Nature Associates och Per-Olof Wedin, Sveaskog

I år fyller Kungl. Vetenskapsakademien, 275 år. Akademien stiftades år 1739 och är en oberoende organisation som har till uppgift att främja vetenskaperna och stärka deras inflytande i samhället. Akademien tar särskilt ansvar för naturvetenskap och matematik, men strävar efter att öka utbytet mellan olika discipliner.

Jessica Balksjö Nannini, pressansvarig, Kungl. Vetenskapsakademien, 070-673 96 50, jessica.balksjo@kva.se