Göran Gustafssonprisen 2014 offentliggörs den 31 mars

Välkommen till offentliggörandet av Göran Gustafssonprisen, Sveriges största nationella naturvetenskapliga forskarpris till unga forskare. På plats finns de fem pristagarna som tillsammans delar på nästan 24 miljoner kronor inom områdena matematik, fysik, kemi, molekylärbiologi och medicin. Varje pristagare får 4,5 miljoner kronor i anslag, fördelat på 3 år, samt ett personligt pris på 250 000 kronor.

TID: Måndag den 31 mars 2014, kl. 11.30.

PLATS: Klubbvillan, Kungl. Vetenskapsakademien (KVA), Frescativ. 4A, Stockholm (se skylt på plats).

LUNCH: Efter pressträffen serveras en lättare lunch, då tillfälle för intervjuer ges.

PROGRAM
• KVA:s ständige sekreterare, Staffan Normark, hälsar välkommen
• Prof. em. Göran Grimvall berättar om Göran Gustafssons stiftelse
• Pristagarna presenterar själva sin forskning à 5 minuter
• Intervjuer med pristagarna i samband med en lättare lunch
• Tillfälle för gruppfoto av alla pristagare

TILLGÄNGLIGT PRESSMATERIAL
• Pressmeddelande om pristagarna och prismotiveringar
• Populärvetenskapliga texter om pristagarnas forskning
• Video News release. Pristagarnas presentationer filmas och läggs upp omgående på http:// kva.se och på Kungl. Vetenskapsakademiens YouTube-kanal

PRISUTDELNING 31 MARS
Göran Gustafssonprisen delas ut under Vetenskapsakademiens högtidssammankomst måndagen den 31 mars kl 17.00 i Grünewaldsalen, Konserthuset, entré Kungsgatan 43, Stockholm. Media är även välkomna till prisutdelningen.

Välkommen!

Göran Gustafssonprisen
Priserna utdelas årligen sedan 1991 inom områdena matematik, fysik, kemi, molekylärbiologi och medicin av Göran Gustafssons stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning. Prisnomineringar kommer från landets universitet och högskolor och bereds av Kungl. Vetenskapsakademien, som också delar ut prisen. Stiftelsen förvaltar ett kapital om cirka en miljard kronor. Läs mer om donatorn Göran Gustafsson och stiftelsen på www.gustafssonsstiftelse.se/kva

Anmälan och presskontakt:
Perina Stjernlöf, pressansvarig, Kungl. Vetenskapsakademien, 070-673 96 50, perina.stjernlof@kva.se

I år fyller Kungl. Vetenskapsakademien 275 år. Akademien stiftades år 1739 och är en oberoende organisation som har till uppgift att främja vetenskaperna och stärka deras inflytande i samhället. Akademien tar särskilt ansvar för naturvetenskap och matematik, men strävar efter att öka utbytet mellan olika discipliner.