Konferens Kärnkraft 2050: Den framtida utvecklingen inom kärnkraftsområdet, bland annat mot bakgrund av Fukushima-olyckan

Vid en jordbävning med efterföljande tsunami vid Tōhoku, Japan den 11 mars 2011 drabbades kärnkraftverket Fukushima I av en serie haverier med åtföljande utsläpp av radioaktiva ämnen. Syftet med denna konferens är att ge en rättvisande bild av hur hela kärnkraftsområdet påverkats av olyckan.

I Kungl. Vetenskapsakademiens energiutskotts scenarier Om Energin 2050 utgör den fossilfria kärnkraften en del i såväl den svenska som den globala elförsörjningen. Energiutskottet vill med konferensen belysa den framtida utvecklingen av kärnkraft.

I Sverige har Vattenfall AB efter regeringens energiöverenskommelse en nyckelroll när det gäller att ta eventuella initiativ till nybyggnad av reaktorer. Westinghouse, med bränslefabrik i Västerås, är ledande inom området och har en viktig roll för den industriella utvecklingen av reaktortekniken. Finland, där en betydande kärnkraftsutbyggnad sker, är av särskilt intresse eftersom Norden därigenom tillförs fossilfri el. På lite längre sikt utvecklas en ny generation reaktorer (Gen IV) som i hög grad kommer att minska mängden kärnavfall samt väsentligt förkorta lagringstiden. Konferensen avslutas med en paneldiskussion om framtida reaktorteknik.

Föreläsare:
Hans Blix, Dr, tidigare på IAEA (International Atomic Energy Agency)
Øystein Løseth, Koncernchef, Vattenfall
Lennart Carlsson, Tekn Dr, Strålsäkerhetsmyndigheten
Johan Hallén, Civ ing, Westinghouse Electric Sweden
Björn Wahlström, Prof, Oy Bewas Ab
Lars Gunnar Larsson, Tekn lic, Ingenjörsvetenskapsakademien
David Powell, Vice President European Region, GE-Hitachi Nuclear Power Plants

Datum: 16 maj 2013
Tid: kl 13.00–17.30
Plats: Kungl. Vetenskapsakademien
Adress: Lilla Frescativägen 4A, Stockholm
Kostnad: Konferensen är kostnadsfri och öppen för allmänheten. Föranmälan krävs.
Program: http://www.kva.se/sv/Kalendariumlista/Event/?eventId=477

Anmälan:
Media till Perina Stjernlöf, pressansvarig, perina.stjernlof@kva.se,tel 070-673 96 50.
Övriga till Magnus Lundgren, programansvarig, magnus.lundgren@kva.se

Presskontakt:
Perina Stjernlöf, pressansvarig, Kungl. Vetenskapsakademien, 08-673 95 44, 070-673 96 50, perina.stjernlof@kva.se

Kungl. Vetenskapsakademien, stiftad år 1739, är en oberoende organisation som har till uppgift att främja vetenskaperna och stärka deras
i
nflytande i samhället. Akademien tar särskilt ansvar för naturvetenskap och matematik, men strävar efter att öka utbytet mellan olika discipliner

Taggar:

Snabbfakta

Konferens om Kärnkraft 2050: Den framtida utvecklingen inom kärnkraftsområdet, bland annat mot bakgrund av Fukushima-olyckan.16 maj kl 13 Kungl. Vetenskapsakademien