Presslunch med presentation av årets Göran Gustafssonpristagare

Välkommen till offentliggörandet av Göran Gustafssonprisen 2015, Sveriges största nationella naturvetenskapliga forskarpris till unga forskare. På plats finns de fem pristagarna som tillsammans delar på nästan 24 miljoner kronor inom områdena matematik, fysik, kemi, molekylärbiologi och medicin. Varje pristagare får 4,5 miljoner kronor i anslag, fördelat på 3 år, samt ett personligt pris på 250 000 kronor.

TID: Tisdag den 31 mars 2015, kl. 11.15.

PLATS: Klubbvillan, Kungl. Vetenskapsakademien (KVA), Frescativ. 4A, Stockholm (se skylt på plats).

LUNCH: Efter pressträffen serveras en lättare lunch, då tillfälle för intervjuer ges.

ANMÄLAN: Görs till Jessica Balksjö Nannini, pressansvarig på Kungl. Vetenskapsakademien, på jessica.balksjo@kva.se eller 070 673 96 50.

PROGRAM

• Tillfälle för gruppfoto av alla pristagare
• KVA:s ständige sekreterare, Staffan Normark, hälsar välkomna
• Prof. em. och stiftelsens huvudsekreterare Göran Grimvall berättar om Göran Gustafssons Stiftelse
• Pristagarna presenterar själva sin forskning
• Intervjuer med pristagarna i samband med en lättare lunch

TILLGÄNGLIGT PRESSMATERIAL
• Pressmeddelande om pristagarna och prismotiveringar
• Populärvetenskapliga texter om pristagarnas forskning
• Video News release. Pristagarnas presentationer filmas och läggs upp på kva.se

• Pristagarna offentliggörs först klockan 14.00 till övriga medier genom ett pressmeddelande

PRISUTDELNING 31 MARS
Göran Gustafssonprisen delas ut under Vetenskapsakademiens högtidssammankomst tisdag den 31 mars kl 17.00 i Grünewaldsalen, Konserthuset, entré Kungsgatan 43, Stockholm. Vid intresse att närvara, anmäl er till pressansvarige Jessica Balksjö Nannini.

Välkommen!

Göran Gustafssonprisen
Priserna utdelas årligen sedan 1991 inom områdena matematik, fysik, kemi, molekylärbiologi och medicin av Göran Gustafssons Stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning. Prisnomineringar kommer från landets universitet och högskolor och bereds av Kungl. Vetenskapsakademien, som också delar ut prisen. Läs mer om donatorn Göran Gustafsson och stiftelsen på
www.gustafssonsstiftelse.se/kva