The Higgs boson and our life - Professor Fabiola Gianotti, research physicist at CERN

On 4 July 2012 the experiments ATLAS and CMS, operating at the European Organization for Nuclear research, CERN, announced the discovery of a new particle compatible with the Higgs boson. Fabiola Gianotti is a research physicist at CERN and has worked with the ATLAS experiment since the beginning in 1990. She has made major contributions to detector research, development and construction as well as physics studies.

In July 2012, the experiments ATLAS and CMS operating at the CERN Large Hadron Collider (LHC) announced the discovery of a new particle compatible with the Higgs boson (hunted for almost 50 years), which is a crucial piece for our understanding of fundamental physics and thus the structure and evolution of the universe. This lecture describes the unprecedented instruments and challenges that have allowed such an accomplishment, the physics meaning and relevance of this discovery, and the implications for our day-to-day life.

Prof. Fabiola Gianotti is a research physicist at CERN. In the ATLAS experiment since the beginning in 1990 she has made major contributions to detector research and development, construction and physics studies. She has led the experiment in the crucial period March 2009 – February 2012, from first LHC proton-beam collisions to the discovery of a Higgs-like boson. She is a member of the Italian Academy of Sciences (Accademia dei Lincei), and has a honorary doctoral degree from Uppsala University.

Datum: 17 april 2013
Tid: kl. 18.00-19.00
Plats: Beijersalen,
Kungl. Vetenskapsakademien
Adress: Lilla Frescativägen 4A
Kostnad: Föreläsningen är kostnadsfri och öppen för allmänheten, ges på engelska
Program/abstract: http://www.kva.se/sv/Kalendariumlista/Event/?eventId=474
Livesändning: Föreläsningen kommer att sändas live på Vetenskapsakademiens webbplats http://kva.se och senare finnas tillgänglig on demand på http://kvatv.se

Möt professor Fabiola Gianotti, forskare, talesperson och koordinator av arbetet med att finna Higgspartikel i CERN. Den partikel som kan vara den viktiga pusselbiten i teorin om universums och materiens uppbyggnad. Välkommen!

Presskontakt och anmälan:
Perina Stjernlöf, presskontakt, Kungl. Vetenskapsakademien, 08-673 95 44, 070-673 96 50, perina.stjernlof@kva.se

17 april kl 18: Möt professor Fabiola Gianotti, forskare, talesperson och koordinator av arbetet med att finna Higgspartikel i CERN. Den partikel som kan vara den viktiga pusselbiten i teorin om universums och materiens uppbyggnad.