Årets landsbygdsföretagare i Mälarregionen är strået vassare

Per Fimmerstad i Nykvarn bedriver både traditionell växtodling och en av Sveriges största gräsmatteodlingar. På helgens Landsbygdsriksdag i Nyköping fick han motta priset Årets Landsbygdsföretagare i regionen.

Landshypotek Ekonomisk Förening i Mälarregionen har utsett Per Fimmerstad till Årets Landsbygdsföretagare. Verksamheten har traditionell växtodling och företaget Mälarturf som vuxit till en av Sveriges största odlare av gräsmattor.

Så här lyder juryns motivering:

”Utmärkelsen Årets Landsbygdsföretagare tilldelas en affärsdriven person som med sitt företag ligger i framkant inom de gröna näringarna. Pristagaren har en förmåga att se möjligheter och utveckla nya lönsamma verksamheter med sin fastighet som grund. Hans starka ledarskap, optimism och anpassningsförmåga är en inspiration för andra.”

– Stort, hedrande och fantastiskt kul att bli uppmärksammad. Känns också väldigt kul om man i någon mån kan inspirera andra kollegor i branschen att våga satsa. Ser det mer som att företaget fått utmärkelsen, det är ju familjen och fantastiska medarbetare som ligger bakom det vi åstadkommer, säger Per Fimmerstad på Åbytorps gård i Nykvarn.

Totalt omfattar verksamheten cirka 15 medarbetare och odling på 700 hektar mark. På Taxinge odlas höstvete, raps och maltkorn på arrenderad mark, medan odlingen av gräsmattor görs på Åbytorps gård. Andra driftsinriktningar inom verksamheten är entreprenad och uthyrning av bostäder och företagslokaler.

Mer om priset Årets Landsbygdsföretagare

Utmärkelsen Årets Landsbygdsföretagare i Mälarregionen syftar till att stimulera och uppmärksamma entreprenörskap och företagande inom de gröna näringarna. Priset är instiftat av Landshypotek Ekonomisk Förening Region Mälarprovinserna och Landshypotek Bank.

Bilder bifogas:

Bild 1: Per Fimmerstad, Årets Landsbygdsföretagare Mälarregionen 2024
Bild 2: Per Fimmerstad och Louise Ängård, styrelseordförande Landshypotek Ekonomisk Förening Mälarprovinserna

För ytterligare kommentarer och information:

Jonas Feinberg, presskontakt, 070-349 24 10

Om Landshypotek Bank

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Banken växer snabbt på marknaden för bolån till hus samt sparande, och fortsätter vara ledande bank i finansieringen av jord- och skogsbruksfastigheter. Landshypotek Bank ägs av 34 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 240 medarbetare och verkar över hela landet.