Bättre skörd i år för Gotlands lantbrukare

Lantbrukarna på Gotland har nu tagit hem större delen av årets skörd. Bättre väder och lägre kostnader gör att lantbrukarna känner viss lättnad.

För de gotländska lantbruken har årets säsong varit en tid av oro. Ett mer gynnsamt väder i år har gjort att skörden överlag är god. För lantbrukarna innebär det en lättnad, både utifrån ett kämpigt fjolår och fortsatt höga kostnader på insatsvaror till följd av osäkerheten i omvärlden.

– Sammantaget har det i år inte blivit så illa som man befarat, men kanske inte heller så bra som man hoppats. Vallskörden blev bra och det gav en stabil grund för att kunna utfordra djuren. Vetet har också gått väldigt bra, både i volym och kvalitet. Sen återstår en del att bärga och man vet aldrig hur vädret utvecklar sig, men känslan är positiv, säger Elof Nilsson som är lantbrukare på norra Gotland och förtroendevald i Landshypotek.

En god skörd är avgörande för att lantbruken ska kunna investera för framtiden.

– Det är positiva signaler vi får från gårdar runt om i landet. Skörden är viktig, inte bara för lantbrukarna, utan för hela samhället. Sverige behöver öka självförsörjningsgraden på livsmedel och då måste lantbrukarna kunna leva på sitt arbete och vilja investera för framtiden. Skörden är en grund för det, säger Per Lindblad, vd för Landshypotek Bank.

Mer om lantbruken på Gotland

Länet har den största andelen jordbruksareal i förhållande till sin befolkning. Med det följer att lantbruket och livsmedelsindustrin i länet skapar drygt 1 000 heltidsjobb, vilket är den högsta siffran i landet i förhållande till invånarantal. Utmärkande för Gotland är också en hög andel grönsaksodlare och en relativt stor mjölk- och nötköttsproduktion. Därutöver är lantbruksföretagen en viktig motor för andra serviceyrken i närområdet.

Landshypotek – finansiering av jord- och skogsbruk sedan 1836

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 34 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 240 medarbetare och verkar över hela landet.

Pressbild: Elof Nilsson, lantbrukare på norra Gotland

Kontakta för mer information