Bättre skörd i år för Östergötlands lantbrukare

Jordbrukslandskap frn ovan

Lantbrukarna i Östergötland har nu tagit hem en stor del av årets skörd. Jämfört med förra året ser skörden betydligt bättre ut.

Förra året regnade en stor del av skörden bort. I år har det varit ett mer gynnsamt väder, trots en sen vår och därefter en torrperiod. Det gör att skörden ser ganska god ut för lantbruken i Östergötland.

– Våren var besvärlig med mycket regn under april medan maj var torrare. Det påverkade en del av grödorna negativt. Därefter har vädret varit ganska bra. Kanske inte så kul för många semesterfirare, men desto bättre för lantbruket. Marken har dock varit mjuk av stora vattenmängder på vissa håll, vilket försvårat skörden. Östra delen av Östergötland ser ut att ha klarat sig något bättre än övriga länet, säger Christina Hjalmarsson som är kundansvarig på Landshypotek i Linköping och även lantbrukare i Vikingstad.

En god skörd är avgörande för att lantbruken ska kunna investera för framtiden.

– Det är positiva signaler vi får från gårdar runt om i landet. Skörden är viktig, inte bara för lantbrukarna, utan för hela samhället. Sverige behöver öka självförsörjningsgraden på livsmedel och då måste lantbrukarna kunna leva på sitt arbete och vilja investera för framtiden. Skörden är en grund för det, säger Per Lindblad, vd för Landshypotek Bank.

Mer om lantbruken i Östergötland

Östergötland har den tredje största jordbruksarealen i landet. Samtidigt har länet skilda möjligheter för jordbruk, vilket speglas i typen av produktion. Omkring en tredjedel av jordbruksföretagen har växtodling, en tredjedel djurproduktion och en tredjedel blandad produktion eller småbruk.

Landshypotek – finansiering av jord- och skogsbruk sedan 1836

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 34 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 240 medarbetare och verkar över hela landet.

Kontakta för mer information

Jonas Feinberg, presskontakt Landshypotek Bank, 070-349 24 10