Bättre skörd i år för Skånes lantbrukare

Skånes lantbrukare har nu tagit hem en stor del av årets skörd. Ett gynnsamt väder har gjort att skörden blir bättre än förra året, men variationen är stor inom länet.

För Skånes lantbruk har årets säsong varit en tid av väntan och viss oro. Förra året regnade en stor del av skörden bort. I år har det varit bättre väder, även om det var en torrperiod i början på säsongen och på vissa håll lokala skyfall som lagt åkrar under vatten.

– Många lantbrukare i Skåne känner nog lättnad. Skörden har kunnat tas in och resultatet ser fint ut, även om det är en hel del lokala variationer. Priserna har också varit hyfsade för oss lantbrukare. Marknaden har stabiliserats och det är viktigt för lantbruken i Skåne, säger Marianne Andersson som är lantbrukare utanför Trelleborg och förtroendevald i Landshypotek.

En god skörd är avgörande för att lantbruken ska kunna investera för framtiden.

– Det är positiva signaler vi får från gårdar runt om i landet. Skörden är viktig, inte bara för lantbrukarna, utan för hela samhället. Sverige behöver öka självförsörjningsgraden på livsmedel och då måste lantbrukarna kunna leva på sitt arbete och vilja investera för framtiden. Skörden är en grund för det, säger Per Lindblad, vd för Landshypotek Bank.

Mer om lantbruken i Skåne

Skåne är en av Sveriges viktigaste jordbruksregioner. I södra delen odlas främst spannmål, betor, potatis och raps på de öppna fälten. Runt Kristianstad finnsmycket grönsaksodlingar. I norra delen är det mycket vallodling som blir djurfoder. Enligt siffror från Jordbruksverket utgjorde skörden av spannmål, oljeväxter och proteingrödor i länet 2023 drygt en fjärdedel (26%) av den totala skörden i riket. Skörden av potatis och sockerbetor i länet 2023 var hälften (50%) respektive nära hela (97%) av den totala skörden i riket för de grödorna.

Landshypotek – finansiering av jord- och skogsbruk sedan 1836

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 34 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 240 medarbetare och verkar över hela landet.

Pressbild: Marianne Andersson.

Kontakta för mer information