De är Årets landsbygdsföretagare på Gotland

Bild p Olof Ahlby p prisutdelningen i Visby

Olof Ahlby och Annsofie Järlö får utmärkelsen Årets landsbygdsföretagare på Gotland för att ha byggt upp ett fint lantbruksföretag och visat stort engagemang för att utveckla gotländskt lantbruk.

Landshypotek Ekonomisk Förening region Gotland har utsett Olof och Annsofie Ahlby till Årets Landsbygdsföretagare i regionen. De får utmärkelsen för att på ett föredömligt sätt byggt upp ett fint och diversifierat lantbruksföretag med såväl grisproduktion som växtodling och skogsbruk. Med känsla för god djuromsorg, ett stort teknikintresse och engagemang har de utvecklat sin verksamhet och även bidragit till att främja lantbruksnäringen på Gotland.

Så här säger årets vinnare:
– Alltid trevligt att få uppskattning för det man jobbar med, investerar i och lägger mycket tid på att utveckla, säger Olof Ahlby som tillsammans med sin fru Annsofie Järlö Ahlby driver verksamheten på gårdarna Nickarve i Vänge och Sigsarve i Viklau söder om Roma på centrala Gotland.

På de 190 hektaren åkermark odlar de främst spannmål i form av korn och vete som blir foder till grisarna, men ibland också ärtor och raps. Verksamheten omfattar också drygt 170 hektar skog.

Olof köpte båda gårdarna från sin morbror för ungefär 20 år sedan. Sonen Emrik läser sista året på lantbruksskola, och brukar hjälpa till i verksamheten. Även dottern Edith rycker in och hjälper till när det behövs.

Teknikintresse i framkant
På gården Sigsarve i Viklau har Olof och Annsofie nyligen byggt om utfodringen till grisarna, och de är mitt uppe i ett nybygge för ökad produktion. På samma gård invigdes i november 2019 världens första kommersiella grisstall med rörligt golv. Upphovsmakarna till idén, företaget Moving Floor, som också är från ön har för sin uppfinning uppmärksammats långt utanför landets gränser.

Sedan 2012 har Årets landsbygdsföretagare på Gotland delats ut till:
•    Magni och Åsa Gustavsson – ekologisk grönsaksodling (2012)
•    Per och Anna-Lena Andersson – äggproducent (2013)
•    Kristian Gustavsson – mjölkproducent (2014)
•    Berit och Ebbe Wallin, Kakuse Gård – svinproducent (2015)
•    Anna och Garry Mathers – grönsaker / chili (2016)
•    Kristoffer Olofsson, Bäcks – mjölkproducent (2017)
•    Jenny Andersson och Kjell Nilsson, Graute Gård – fårproducent (2018)
•    Emmy och Henrik Ahlsten, Lilla Kruse – äggproducent (2019)
•    Johan och Stig Hellgren, Skags Gård – grönsaker (2020)

Mer om priset
Utmärkelsen Årets landsbygdsföretagare syftar till att stimulera och uppmärksamma entreprenörskap och företagande inom de gröna näringarna. Priset är instiftat av Landshypotek Bank och regionstyrelsen för Landshypotek Ekonomisk Förening på Gotland. Utöver äran får pristagarna ett diplom och presentkort till restaurang i regionen.

Bild bifogas från prisutdelningen
Under torsdagen mottog Olof Ahlby diplom och blommor vid en prisutdelning på Landshypotek Banks kontor i Visby (Foto: Landshypotek Bank).

Kontakta för mer information
Jonas Feinberg, presskontakt Landshypotek Bank, 070-349 24 10