Driftiga landsbygdsföretagare i final i Landshypotek Banks gårdstävling

Landshypotek Bank lyfter för andra året i rad fram landsbygdens företagare i tävlingen Din gård, din möjlighet. 67 gårdar från norr till söder deltog med sina affärsidéer i årets tävlingsheat. Nu är sex av dem i final. Folkets röster avgör vem som tar hem segern.

Det sjuder av liv på landsbygden. Företagare inom de gröna näringarna ger nya möjligheter för mat, turism, energi och upplevelser - såväl lokalt som regionalt. En bredd av inspirerande verksamheter medverkar i Din gård-tävlingen; allt från mjölkgårdar till köttproducenter, växtodlare, gårdsmejerier, social verksamhet, hästupplevelser och kaninuppfödare. Juryn hade ett svårt val att välja ut sex bidrag till finalen. Gårdarnas affärsidéer har bedömts utifrån de förutsättningar som gården och marken ger, har en tydlig kundgrupp, potential att stärka lönsamhet för gården, är långsiktigt hållbar och bidrar till ett rikare liv på landet.

– Det är roligt att se så många olika affärsidéer växa fram på landsbygden. Det finns en stark drivkraft att utveckla sin verksamhet vidare. Det märks att många gårdar arbetar för att minska mellanleden och komma närmare konsumenten, säger Margareta Lindahl, rörelsechef för distriktsorganisationen på Landshypotek Bank och en av juryns tre medlemmar.

Finalister från tre län
Årets finalister är en naturbetesköttproducent som värnar om djur och miljö, en höbonde som breddat sig mot smådjur, en hästbonde som brinner för hästkrafter, ett välbesökt konferens- och utflyktsmål bland limousiner, en angorakaninuppfödare som utvecklar och för sticktraditionen vidare och en mjölkbonde som förser Bohuslän med yoghurt. Så här lyder juryns motivering till finalplatserna:

Bidrag: "Kött för natur och konsument - Kalmar län
Ekelunda Gård utnyttjar de naturliga förutsättningarna i betesmarkerna för att både producera naturbeteskött med profil och marknadsföra den kulturmiljöskapande verksamheten. Med långsiktighet och känsla för kvalitet har Anders byggt upp ett utsökt företag med god djurhållning, kvalitetsprodukter och god lönsamhet.
Se bidraget här

Bidrag: "Höbonden, kvalitetsfoder i smarta förpackningar till smådjur" - Uppsala län
Höbonden vidareutvecklar en i grunden enkel produkt för att möta en efterfrågan på hög kvalitet och funktion även hos målgruppen smådjursägarna. Gården har lyckats modernisera och utveckla företaget under ett nytt modernt varumärke och smarta förpackningslösningar. Resultatet är en premiumprodukt med expansionsmöjligheter.

Bidrag ”Hästbonden” – Västerbottens län
Hästbonden visar att det går att gräva där man står. Med ett stort engagemang kring djur, natur och bygden, kärlek till sina nordsvenskar och ett brinnande intresse för att utbilda i hästkrafter har Jonas med äkthet utvecklat en hållbar verksamhet i Västerbottens inland.

Bidrag ”Lantlig och gemytlig atmosfär på Åbrånets Limousin” – Västerbottens län
4,5 mil från tätorten Umeå, har Åbrånets Gård skapat ett välbesökt utflykts- och konferensmål i fin miljö. Verksamheten bygger på gårdens grundförutsättningar, med bl.a. en limousinbesättning och växtodlingar, och ett stort intresse för att kunna erbjuda högkvalitativa lokalproducerade råvaror på den egna gårdsplanen.
Se bidraget här

Bidrag: "Lika mjukt och varmt som AngoraGarnet är min kärlek och omsorg till mina kaniner" - Västra Götalands län
AngoraGarnet är ett företag som visar att produktmarknadsföring - med hela kedjan från garn till design, mönstertradition och tillverkning - är efterfrågat både nationellt och internationellt. Med kärlek till sina kaniner och omsorg om sitt företagande i varje detalj har Pernille med hjälp av sin man byggt upp en framgångsrik gårdsverksamhet, steg för steg.

Bidrag: "Naturell yoghurt från Bohuslän" - Västra Götalands län
Under varumärket Bohusmjölk är mjölkgården Hogen en del i trenden mot egen förädling, närhet och diversifiering. Yoghurt är en produkt med stor marknad och potential och fler produkter är på gång ut i livsmedelsaffärerna mellan Strömstad och Stenungsund.

Om Din gård-tävlingen

• I tävlingen Din gård, din möjlighet är alla landsbygdsföretagare välkomna att visa upp sin gård och utveckling genom att ladda upp en enkel beskrivning och bilder på landshypotek.se/dinmojlighet.
    Se samtliga bidrag här
  • 67 gårdar ställde upp i tävlingen. Allmänheten kunde rösta på sina gårdsfavoriter fr.o.m. 14 oktober – 30 november. Närmare 18 000 röster kom in totalt.
  • Juryn valde ut fem finalister bland de 50 bidragen med flest röster och ett wildcard bland alla tävlande. Juryn består av Margareta Lindahl, rörelsechef över distriktsorganisationen på Landshypotek Bank, Per Hansson, generalsekreterare på NKJ och verksam på Internationella Handelshögskolan i Jönköping (JIBS) m.m. samt Terese Bengard, verksamhetschef för organisationen Hela Sverige ska leva
  • De sex finalisterna presenterades på tävlingssajten 9 december. Rösterna var då nollställda från grundomgången och en ny röstomgång för att kora vinnaren drog därmed igång. Sista dagen att rösta på sin finalistfavorit är 15 januari 2017.
  • Folkets röster utser segraren. Det bidraget med flest röster vinner förstapriset på 50 000 kronor och kostnadsfri affärskonsultation för att utveckla sin verksamhet vidare, näst flest röster vinner 2:a priset o.s.v. Tävlingsvinnaren presenteras 20 januari 2017.

För ytterligare information och kommentarer:
Tomas Uddin, Marknads- och kommunikationschef på Landshypotek Bank, 070-299 24 08

Landshypotek Bank är Sveriges nionde största bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Banken har även konkurrenskraftigt sparande för alla. Landshypotek Bank har närmare 160 medarbetare på 19 orter i Sverige.
Se även landshypotek.se

Det är roligt att se så många olika affärsidéer växa fram på landsbygden.
Margareta Lindahl, rörelsechef Landshypotek Bank
Det finns en stark drivkraft att utveckla sin verksamhet vidare.
Margareta Lindahl, rörelsechef Landshypotek Bank
Det märks att många gårdar arbetar för att minska mellanleden och komma närmare konsumenten.