Filkesboda Gård utsett till årets landsbygdsföretag i Skåne

Fredrik Pettersson och Louise Blissing kammar hem utmärkelsen Årets landsbygdsföretagare i Skåne. Prisutdelningen ägde rum på Filkesboda Gård i Arkelstorp utanför Kristianstad.

Landshypotek Ekonomisk Förening i region Skåne har utsett Louise Blissing och Fredrik Pettersson som driver Filkesboda Gård till Årets Landsbygdsföretagare i regionen. Filkesboda Gård är idag ett välbesökt utflyktsmål med naturupplevelser, gårdsbutik och viltslakteri.  Råvarorna kommer till stor del från gårdens egen produktion av vilt samt nötkött från utvalda leverantörer.

I sin motivering skriver regionstyrelsen för Landshypotek Ekonomisk Förening bland annat:
”Filkesboda Gård drivs av sanna landsbygdsföretagare, Louise Blissing och Fredrik Pettersson. De har på ett föredömligt sätt byggt upp en verksamhet med innovativt goda idéer, och byggnation har skett i egen regi.”

I motiveringen lyfts även fram att Louise och Fredrik är aktiva skogsbrukare som genom åren också gjort investeringar i fastigheter med både åkermark och skogsmark. Den senaste stora investeringen på gården var i somras då 152 solcellspaneler monterades på taket. Runt gårdscentrum finns hägn med dov- och kronhjort samt mufflon.

Så här säger årets vinnare:
– Det här känns jättekul! Både jag och Louise jobbar veckans alla dagar med att utveckla verksamheten på gården, och att få det här priset känns som en bekräftelse på att det vi gör är viktigt för landsbygden, säger Fredrik Pettersson som tillsammans med sin fru Louise Blissing driver Filkesboda Gård.

Mer om priset:
Utmärkelsen Årets landsbygdsföretagare syftar till att stimulera och uppmärksamma entreprenörskap och företagande inom de gröna näringarna. Priset är instiftat av Landshypotek Bank och regionstyrelsen för Landshypotek Ekonomisk Förening i region Skåne. Utöver äran får pristagarna ett diplom samt presentkort till restaurang i regionen.

Bild bifogas från prisutdelningen:
  Årets landsbygdsföretagare i Skåne Fredrik Pettersson och Louise Blissing (mitten) mottog diplom och blommor från Stig Lundström (t.v) och Marianne Andersson (t.h.), ordförande respektive vice ordförande för Landshypotek Ekonomisk Förening region Skåne (Foto: Landshypotek Bank).

Kontakta för mer information:
Jonas Feinberg, presskontakt Landshypotek Bank, 070-349 24 10