Framgångsrik 175-åring jubilerar med att blicka in i framtiden

I år fyller Sveriges jord- och skogsägares eget låneinstitut 175 år. Man gör det i ett tillstånd av medvind och tillförsikt med växande marknadsandelar och ett breddat tjänsteutbud.

- Landshypotek gjorde 2010 sitt bästa år någonsin, mycket tack vare den stabilitet vi visade under finanskrisen, säger VD Kjell Hedman.  Nu tar vi mått och steg för fortsatt tillväxt och utmanar bankerna som Sveriges enda kundägda låneinstitut.

175-årsjubileet firas på torsdag (5 maj) och inleds med en paneldebatt kring framtiden. Hur ser det svenska jord- och skogsbruket ut år 2020 och hur ser de framtida entreprenörerna ut? Det är några av frågorna som kommer att diskuteras i panelen som består av tidigare statsministern Göran Persson, Landshypoteks avgående ordförande Ulf Dinkelspiel, landsbygdsminister Eskil Erlandsson, entreprenör Rune Andersson, ordförande i Sveriges Grisföretag Annika Bergman, entreprenör J Christer Ericsson, landshövding Maria Norrfalk samt LRF:s ordförande Lars-Göran Pettersson.

- 175 års historia är en bra plattform för fokusera på framtiden, säger Kjell Hedman. Våra medlemmars framtid är vår framtid och det är viktigt att vi även i fortsättningen kan fungera som en trygg och kunnig partner.

89 miljoner till låntagarna
I samband med 175-årsjubileet hålls också Landshypoteks årsstämma. Det blir ett ovanligt händelserikt forum där man bland annat ska välja ny ordförande efter Ulf Dinkelspiel och besluta om en helt ny modell för vinstutdelning till medlemmarna.

Årets utdelning beräknas bli 89 miljoner kronor.

Media välkomnas att vara med under paneldebatten som hålls på Grand Hotel i Stockholm, torsdag den 5 maj kl 14.00 – 17.20.

För mer information är du välkommen att kontakta
VD Kjell Hedman, 08 – 459 04 01 eller medlems- & marknadschef Göran Abrahamsson, 08 – 459 04 14.

Landshypotek erbjuder finansieringslösningar till jord- och skogsägare. Företaget har en marknadsledande position inom segmentet jord- och skogsbruk. Landshypotek ekonomisk förening har cirka 50 000 medlemmar. Den medlemsägda företagsmodellen bidrar till den stabilitet som präglat verksamheten under 175 år. Landshypotek har ett 100-tal medarbetare på 19 kontor runt om i Sverige.