Kommentar till Landshypotek Banks förändrade ratingutsikter

Standard & Poor´s har förändrat de ”stabila” utsikterna i Landshypotek Banks rating till ”negativa”. Ratinginstitutet pekar på att strukturella förändringar i jordbruket riskerar att försvaga bankens kreditportfölj.

- Vi har satt fokus på att stärka och utveckla vårt kreditarbete med både en tät kunddialog och kunduppföljning. Standard & Poor´s analys visar vikten av det arbetet, säger Kjell Hedman, VD för Landshypotek Bank.

Landshypotek Bank har en stark rating med betyget A som nu bekräftas. Bankens kapitaltillgång och möjligheten till resultatgenerering bedöms som ”very strong”. Utlåningen till jordbruket har gett en unikt stark kreditportfölj och ytterst låga kreditförluster.

Standard & Poor's uppmärksammar med sitt besked att kreditförlusterna växt från de låga nivåerna, och att Landshypotek Banks kreditförluster därmed går mot att likna de som andra banker har.

- Jordbruket är i stark förändring och för vissa kunder är likviditeten pressad. Det krävs allt mer av jordbrukaren som just företagare. Det märks bl.a. genom att resultatspridningen är stor även mellan företagare i samma bransch.  För oss som kreditgivare krävs allt djupare analys av det enskilda företaget, säger Kjell Hedman.

Negativa utsikter innebär enligt Standard & Poor´s en chans på tre att ratingbetyget sänks inom två år. Om kreditkvaliteten stärks under den tiden förändras inte betyget.

För mer information, kontaka Tomas Uddin, kommunikationschef på Landshypotek Bank, 070 299 24 08

Landshypotek Bank är Sveriges tionde största bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Landshypotek Bank är marknadsledande med en utlåning på cirka 60 miljarder kronor.Banken ägs av bankens 45 000 låntagare organiserade som medlemmar i Landshypotek ekonomisk förening. Landshypotek har närmare 130 medarbetare på 19 orter i Sverige.  www.landshypotek.se