Köttproducent från Öland i final i Landshypotek Banks gårdstävling

Landshypotek Bank lyfter för andra året i rad fram landsbygdens företagare i tävlingen Din gård, din möjlighet. 67 gårdar från norr till söder deltog med sina affärsidéer i årets tävlingsheat. Nu är sex av dem i final, varav en är från Öland; Anders Eklöv från Färjestaden som är en av de största leverantörerna till konceptet ICA Selection Naturbeteskött och har startat vandringsleder mellan betesmarkerna. Folkets röster avgör vem som tar hem segern.

Det sjuder av liv på landsbygden. Företagare inom de gröna näringarna ger nya möjligheter för mat, turism, energi och upplevelser – såväl lokalt som regionalt. En bredd av inspirerande verksamheter medverkar i Din gård-tävlingen; allt från mjölkgårdar till köttproducenter, växtodlare, gårdsmejerier, hästupplevelser, social verksamhet och kaninuppfödare. Juryn hade ett svårt val att välja ut sex bidrag till finalen. Gårdarnas affärsidéer har bedömts utifrån de förutsättningar som gården och marken ger, har en tydlig kundgrupp, potential till stärkt lönsamhet för gården, är långsiktigt hållbar och bidrar till ett rikare liv på landet.

– Det är roligt att se så många olika affärsidéer växa fram på landsbygden. Det finns en stark drivkraft att utveckla sin verksamhet vidare och det märks att många gårdar arbetar för att minska mellanleden och komma närmare konsumenten, säger Margareta Lindahl, rörelsechef för distriktsorganisationen på Landshypotek Bank och en av juryns tre medlemmar.

En av finalisterna är från Ekelunda på Öland
Så här lyder juryns motivering till finalplatsen för bidraget ”Kött för natur och konsument”:

Ekelunda Gård utnyttjar de naturliga förutsättningarna i betesmarkerna för att både producera naturbeteskött med profil och marknadsföra den kulturmiljöskapande verksamheten. Med långsiktighet och känsla för kvalitet har Anders byggt upp ett utsökt företag med god djurhållning, kvalitetsprodukter och god lönsamhet.

Se bidraget här

Om Din gård-tävlingen

• I tävlingen Din gård, din möjlighet är alla landsbygdsföretagare välkomna att visa upp sin gård och utveckling genom att ladda upp en enkel beskrivning och bilder på landshypotek.se/dinmojlighet.
    Se samtliga bidrag här
  • 67 gårdar ställde upp i tävlingen. Allmänheten kunde rösta på sina gårdsfavoriter fr.o.m. 14 oktober – 30 november. Närmare 18 000 röster kom in totalt.
  • Juryn valde ut fem finalister bland de 50 bidragen med flest röster och ett wildcard bland alla tävlande. Juryn består av Margareta Lindahl, rörelsechef över distriktsorganisationen på Landshypotek Bank, Per Hansson, generalsekreterare på NKJ och verksam på Internationella Handelshögskolan i Jönköping (JIBS) m.m. samt Terese Bengard, verksamhetschef för organisationen Hela Sverige ska leva
  • De sex finalisterna presenterades på tävlingssajten 9 december. Rösterna var då nollställda från grundomgången och en ny röstomgång för att kora vinnaren drog därmed igång. Sista dagen att rösta på sin finalistfavorit är 15 januari 2017.
  • Folkets röster utser segraren. Det bidraget med flest röster vinner förstapriset på 50 000 kronor och kostnadsfri affärskonsultation för att utveckla sin verksamhet vidare, näst flest röster vinner 2:a priset o.s.v. Tävlingsvinnaren presenteras 20 januari 2017.

För ytterligare information och kommentarer:
Tomas Uddin, Marknads- och kommunikationschef på Landshypotek Bank,
070-299 24 08

Landshypotek Bank är Sveriges nionde största bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Banken har även konkurrenskraftigt sparande för alla. Landshypotek Bank har närmare 160 medarbetare på 19 orter i Sverige.

Se även landshypotek.se