Kristofer Olofsson från Bäcks är årets landsbygdsföretagare på Gotland

Landshypotek Bank har utsett Kristofer Olofsson från Bäcks till årets landsbygdsföretagare på Gotland. Hans starka drivkraft att utveckla släktgården och resultat ligger bakom priset. Ceremoni med prisutdelning ägde rum i gårkväll när Landshypotek Bank höll regionmöte på Etelhems Bygdegård.

Varje år uppmärksammar Landshypotek Bank landsbygdsföretagare på Gotland och delar ut priset i samband med årets regionmöte. I år tilldelas priset till Kristofer Olofsson som driver sitt Bäcks i Väte där han bor med sin sambo Malin och deras tre barn i åldern 5 till 2 veckor.

Efter att ha arbetat på gårdar i Nya Zeeland och utbildat sig till lantmästare kom han hem och började jobba på släktgården och 2013 tog han över då med 200 kor och tre robotar. Han har gjort en egen rekrytering och föder upp tjurkalvar till slakt.

Motiveringen till priset lyder: Kristofer har fortsatt utveckla den gård som varit i släktens ägo under väldigt många år. En stark drivkraft för sitt företagande har gett Kristofer fina resultat, både ekonomiska och produktionsmässiga. Kristofer tar väl hand om sin personal och till Bäcks känner man sig alltid välkommen. Familjen är ett gott föredöme för unga som står inför nya utmaningar inom lantbruksnäringen i framtiden.

– Tack så hemsk mycket. Jag vill särskilt tacka min sambo som står ut med att jag jobbar så mycket. Vi gjorde ett planerat och bra generationsskifte på gården, sa Kristofer när han tog emot priset.

Priset delades ut på årets regionmöte på Gotland som hölls på Etelhems Bygdegård. På mötet fick medlemmarna i Landshypotek Ekonomisk Förening ta del av utvecklingen i den egen medlemsägda banken, Landshypotek Bank.

För mer information kontakta:
Sofie Essayh, kommunikatör, Landshypotek Bank, 070-285 13 63

Om Landshypotek Bank
Landshypotek Bank är Sveriges nionde största bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Banken erbjuder även sparande med goda villkor till alla med ett hjärta som klappar för landsbygden. I vår öppnar banken upp för att erbjuda bolån till hus. Landshypotek Bank har närmare 170 medarbetare på 19 orter i Sverige.