Landsbygdsföretagande lyfts fram i ny tävling

Det sjuder av liv på landsbygden. Företagare inom de gröna näringarna ger nya möjligheter för mat, turism, energi och upplevelser för oss alla. Landshypotek Bank lyfter nu fram landsbygdsföretagare i ny tävling.

– Bilden av landsbygden målas ofta mörk, men vi som jobbar med och är en del av näringen ser kraften i landsbygdsföretagandet och allt vad det betyder för Sverige. Det vill vi hjälpa till att visa för fler, säger Liza Nyberg, VD för Landshypotek Bank.

Banken, som har utlåning till jord- och skogsbrukare som kärnverksamhet, är nu tillbaka med en ny omgång av tävlingen Din gård, din möjlighet. Tävlingen lyfter fram landsbygdsföretagandet på gårdar runt om i Sverige.

Förra året tävlade hela 92 gårdar och tävlingen engagerade 12 500 röstande. En bredd av gårdar medverkade då, allt från mjölkgårdar, potatisodlingar, pelletsfabriker, grisuppfödning till gårdsbutiker, biodling, turridning och andra turistsatsningar.

Under hösten får nya gårdar och fler chansen att tävla och samlat visa upp kraften som finns på landsbygden.

– Vi ser ju vilken innovationskraft och företagsamhet som finns på gårdarna runt om i Sverige. Och vilka möjligheter verksamhet inom jord och skog på en gård kan generera. Vi tycker det är viktigt att visa upp den kraften, säger Liza Nyberg.

I tävlingen är alla välkomna att visa sin gård och sin utveckling, med en bild och en enkel beskrivning, på Landshypotek Banks webbplats. Nya inspirerande gårdar kommer att publiceras dagligen. När röstande samtal visat sina 50 favoriter kommer en jury utse fem finalister. Juryn även kommer att välja ut ett ”wildcard” till finalen bland alla tävlande deltagare. Därefter får röstande utse en vinnare bland finalisterna.

Förstapris i tävlingen är 50 000 kr och en kostnadsfri affärskonsultation. Andra och tredjepris är en egen hemmakock och en kostnadsfri affärskonsultation. Fjärde till sjätte pris är en kostnadsfri affärskonsultation.

Tävlingsvinnaren utses i början av 2017.

Mer om tävlingen på http://landshypotek.se/dinmojlighet

För ytterligare information och kontakt:

Tomas Uddin, Marknads- och kommunikationschef på Landshypotek Bank, 070-2992408

Liza Nyberg, VD Landshypotek Bank