Landshypotek Bank öppnar digital bank för sparande som stärker landsbygden

Landshypotek Bank öppnar nu en ny digital bank för sparare som vill ha goda villkor och samtidigt bidra till att utveckla den svenska landsbygden. Banken tar därmed första steget in på sparandemarknaden för svenska hushåll.

- Vi har ett starkt erbjudande till alla som vill spara tryggt till goda villkor och har ett hjärta som klappar för landsbygden, säger Kjell Hedman, VD på Landshypotek Bank.

Landshypotek Bank har finansierat satsningar på 61 miljarder kronor i de gröna näringarna och är känd som jord- och skogsbrukarnas egen bank. Nu vänder sig banken även till svenska hushåll med ett konkurrenskraftigt sparerbjudande. Sparandet stärker Landshypotek Banks möjligheter att hålla goda villkor i utlåningen till jord- och skogsbruket – och därmed möjliggöra för utveckling av landsbygden.

I morgon planerar Landshypotek Bank att öppna sina nya digitala tjänster. Med en helt ny lösning är det möjligt att med fyra enkla steg och bara på några minuter öppna sparkonto digitalt och göra överföringar. Signering sker genom e-legimation, Bank-ID och Mobilt Bank-ID.

Vid starten finns olika konton för privatpersoner, medlemmar och företag. Den digitala ansökan öppnas i ett första steg för privatpersoner. Sparräntan för svenska hushåll kommer vid starten att ligga på konkurrenskraftiga 2,0 procent. Privatsparare med över 100 000 kronor på sparkontot eller medlemmar får något högre ränta från första kronan. Inget sparkonto har uttagsavgifter eller bindningstider. Samtliga ger statlig insättningsgaranti.

- Vi har höga ambitioner men är samtidigt ödmjuka inför vår satsning på att närma oss hushållsmarknaden för sparande. Många är intresserade av svensk bra mat samt uppskattar öppna landskap och välskötta skogar. De har nu en möjlighet att både få goda räntevillkor och bidra till landsbygdens utveckling genom att spara pengar hos oss, säger Kjell Hedman.

För ytterligare information och kommentarer:

Tomas Uddin, Kommunikationschef, 070-299 24 08
Annika Vangstad, Marknads- och Utvecklingschef, 070-605 11 48

Landshypotek är ett medlemsäg bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Landshypotek är marknadsledande med en utlåning på drygt 60 miljarder kronor. Landshypotek har drygt 130 medarbetare på 19 orter i Sverige.  www.landshypotek.se

Landshypotek bank öppnar ny digital bank för sparare
Räntan ligger på 2,0 procent
På några minuter går det att öppna sparkonto och börja spara.
Sparandet i Landshypotek Bank bidrar till att utveckla svenska landsbygden.

Vi har ett starkt erbjudande till alla som vill spara tryggt till goda villkor och har ett hjärta som klappar för landsbygden.
Kjell Hedman, VD