Landshypotek Bank satsar på ny teknik för bättre fastighetstransaktioner

Landshypotek Bank ansluter nu till ett samarbete för att använda nya blockkedjetekniken som teknisk lösning för fastighetstransaktioner. ”Med nästa generations teknik har vi möjlighet att göra fastighetsaffärer snabbare, säkrare och tydligare för våra kunder”, säger Liza Nyberg, VD för Landshypotek Bank.

- I satsningen bygger vi upp en infrastruktur som knyter samman olika aktörer och digitaliserar en manuell process som i dag är både tidskrävande och otydlig för kunden, säger Liza Nyberg, VD för Landshypotek Bank.

Det är Lantmäteriet, ChromaWay och Kairos Future som har undersökt möjligheterna med blockkedjeteknik som teknisk lösning för fastighetstransaktioner, ett område där Sverige har en unik möjlighet att bli världsledande. Landshypotek Bank ansluter nu i nästa steg som handlar om att praktiskt utveckla tekniken.

Blockkedjan har stora möjligheter att bli en central infrastruktur för framtidens digitala motsvarighet till underskrifter och papperskopior. Blockkedjan verifierar att dokumenten är äkta och processflödet och auktorisationer går rätt till med en teknik för att lagra digitala fingeravtryck. Digitala kontrakt minskar också risken att felaktiga uppgifter registreras och lagfart inte beviljas. En sådan lösning skulle göra Sverige världsledande.

- Fastighetsaffärer är våra kunders viktigaste och mest värdefulla transaktioner. Vi behöver flytta in affären i den digitala värld vi lever i och med det göra den mer effektiv, säker och transparent, säger Liza Nyberg.

- Vi ser möjligheter till kraftigt minskade ledtider och samtidigt ökad transparens och säkerhet i fastighetstransaktionen. Istället för månader kan det handla om dagar eller tillochmed i realtid, säger Merete Salmeling, affärsutvecklare på Landshypotek Bank.

För ytterligare kommentarer och information:
Tomas Uddin, kommunikationschef på Landshypotek Bank, 070-2992408

Läs gemensamt pressmeddelande från Lantmäteriet, ChromaWay, Kairos Future och Landshypotek Bank: http://www.mynewsdesk.com/se/kairosfuture/pressreleases/sverige-kan-bli-vaerldsledande-inom-fastighetstransaktioner-i-blockkedjan-1443924

Landshypotek Bank är Sveriges nionde största bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Landshypotek Bank är marknadsledande med en utlåning på cirka 65 miljarder kronor. Banken ägs av bankens 42 000 låntagare organiserade som medlemmar i Landshypotek Ekonomisk Förening. Landshypotek Bank har närmare 160 medarbetare på 19 orter i Sverige. www.landshypotek.se