Landshypotek medverkar i Sveriges Skönaste Gårdar

Ikväll börjar Sveriges Skönaste Gårdar sändas på TV4. Landshypotek medverkar i programmet. Helena Silvander, kreditchef på Landshypotek, är jurymedlemmen som bedömer gårdarnas affärspotential. I varje final står Landshypotek för vinnarchecken.

- Som jord- och skogsbrukarnas bank arbetar vi med att utveckla den svenska landsbygden. Programmet är ett bra tillfälle för oss att lyfta fram dedikerade lantbrukare med ett brinnande intresse för sina produkter, säger Annika Vangstad, Marknads- och utvecklingschef på Landshypotek.

I Sveriges Skönaste Gårdar tävlar familjer från gårdar runt om i Sverige i att skapa en ny förädlad produkt baserad på råvaror från den egna gården. Produkten bedöms sedan av en jury utifrån kriterier som smak, nytänkande och ekonomisk potential.

Landshypoteks Helena Silvander är jurymedlemmen som bedömer gårdarnas affärspotential. Som kreditchef arbetar hon dagligen med att bedöma affärspotential på landsbygden. Övriga jurymedlemmar är krögaren Carl-Jan Granqvist och Ellen Johansson, Business Developer på E.ON.

- Det är härligt att möta all företagsamhet och innovationskraft som presenteras i Sveriges skönaste gårdar. Den kraften är avgörande för landsbygdens utveckling. Det företagarna skapar är större än det enskilda företaget. Det handlar om god mat, sysselsättning för andra och utveckling av en hel bygd, säger Helena Silvander, kreditchef på Landshypotek.

Nya innovationer och företagsamhet på landsbygden kommer att vara avgörande för landsbygdens utveckling. På www.landshypotek.se finns att läsa mer om entreprenörskap på landsbygden, bl.a. gårdarnas 10 tips för att lyckas som landsbygdsentreprenör. Där finns även en intervju med Helena Silvander.

Sveriges Skönaste Gårdar sänds måndag-torsdag kl.19.30 på TV 4. Måndag till onsdag får vi möta de tävlande lagen på gårdarna. På torsdagen samlas gårdarna sedan till final där veckans segrare koras. De vinnande gården tilldelas, förutom äran, en prischeck på 50.000 från Landshypotek.

Läs mer på http://www.landshypotek.se/sveriges-Skonaste-Gardar

• Gårdarnas 10 bästa tips för att lyckas som landsbygdsentreprenör
  • Intervju med Helena Silvander
  • Entreprenörskap på landsbygden
  • Bilder för nedladdning finns i pressrummet

För ytterligare information och kommentarer

Tomas Uddin, kommunikationschef: 070-299 24 08

Landshypotek är en medlemsägt bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Landshypotek är marknadsledande med en utlåning på cirka 60 miljarder kronor. Landshypotek har drygt 120 medarbetare på 18 orter i Sverige.  www.landshypotek.se

Snabbfakta

Landshypotek medverkar i Sveriges Skönaste Gårdar. Kreditchef Helena Silvander är jurymedlem.
Twittra det här
Landshypotek är jord- och skogsbrukarnas egen bank och har som huvuduppgift att låna ut pengar till jord och skogsnäringen. Med finansieringen bidrar Landshypotek till den företagsamhet som bygger en levande landsbygd med svensk mat och öppna landskap. Landshypotek har finansierat satsningar på landsbygden för totalt 60 miljarder.
Twittra det här

Det är härligt att möta all företagsamhet och innovationskraft som presenteras i Sveriges skönaste gårdar. Den kraften är avgörande för landsbygdens utveckling. Det företagarna skapar är större än det enskilda företaget. Det handlar om god mat, sysselsättning för andra och utveckling av en hel bygd.
Helena Silvander, kreditchef
Annika Vangstad, marknads- och utvecklingschef