Landshypotek och Marginalen ingår samarbete

Finans AB Marginalen och Landshypotek har ingått ett samarbete om att tillhandahålla EU-krediter och andra finansieringsprodukter åt Landshypoteks kunder. Kunderna är drygt 50 000 svenska lantbrukare och skogsägare. Det är den långa väntetiden på upp till ett år för beviljande och utbetalning av EU-ersättningar som skapat behovet av EU-krediten.

Självfallet är detta ett mycket viktigt samarbete för oss och vi känner att vi har en uppgift när det gäller att hjälpa den svenska lantbruks- och skogsnäringen med en snabb och flexibelt finansiering, säger Charlotte Strandberg, vVD på Marginalen.

Svenska lantbrukare som söker EU-bidrag får ofta vänta minst 8 månader innan bidragen betalas ut. Under denna tid kan man söka EU-kredit hos Landshypotek/Marginalen för att klara den löpande verksamheten. Räntan på en EU-kredit är för närvarande mycket konkurrenskraftig och krediten är normalt mellan 100 000 sek – 2 mkr.

Utöver EU-krediten erbjuder Marginalen även leasing, hyra och avbetalningsköp av bl.a. skogs- och jordbruksmaskiner.

Marginalen är en bra samarbetspartner. De är snabba och flexibla i sin kreditbedömning och kreditgivning, vilket är viktigt för våra kunder. Till skillnad från många andra aktörer så kan de säsongsanpassa sina leasing- och kreditavgifter så att de följer våra kunders intäktsflöden, säger Olof Helmersson utvecklingschef på Landshypotek.

Samtliga leasing och finansieringsprodukter kommer att säljas och marknadsföras av Landshypotek, medan Marginalen är avtalspart.

För ytterligare information vänligen kontakta
Marginalen
Anders Karlström, Informationschef
Telefon: 08-412 65 15 Mobil: 070-735 36 77 E-post:
anders.karlstrom@marginalen.se
Charlotte Strandberg, vVD
Telefon: 08-412 65 00 Mobil: 070-211 45 60 E-post: charlotte.strandberg@marginalen.se

Landshypotek
Olof Helmersson, Utvecklingschef
Telefon: 08-412 57 30 Mobil: 070-788 36 01 E-post: olof.helmersson@landshypotek.se
Kjell Stillman, VD
Telefon: 08-459 04 01 Mobil:070-220 84 91 E-post: kjell.stillman@landshypotek.se

Om Marginalen
Marginalen erbjuder företag och privatpersoner tjänster inom bank, ekonomiadministration, juridik, HR och inkasso. Affärsidén är att frigöra tid och kompetens hos företag, privatpersoner, organisationer och myndigheter. Marginalen grundades 1979 och har 220 medarbetare i Stockholm, Borås, Gävle, Kalix, Hudiksvall, Härnösand, Göteborg, Åre och Söderhamn samt i Nederländerna, Lettland och Litauen. Omsättningen 2009 uppgick till 194 mkr och den totala utlåningen till 2,23 mdr. I juni 2008 förvärvade Marginalen Bank2 som erbjuder Internetbank samt in- och utlåning.
www.marginalen.se

Om Landshypotek
Landshypotek erbjuder kundanpassade bank- och försäkringstjänster till jord- och skogsägare. Företaget har en marknadsledande position inom segmentet jord- och skogsbruk och utlåningen uppgår till ca 46 miljarder kronor. Landshypotek ekonomisk förening har ca 50 000 medlemmar. Den medlemsägda företagsmodellen bidrar till den stabilitet som präglat verksamheten under 175 år. Landshypotek har ca 100 medarbetare på 19 platser runt om i Sverige.
www.landshypotek.se