Pressinformation: Nu startar Landshypoteks regionmöten över hela landet

Jordbrukslandskap frn ovan

Intresset för lantbruket blir allt större. Med start i morgon och kommande vecka samlas Landshypoteks lantbrukskunder och regionala företrädare till regionmöten över hela landet.

– Vi är en av landets större kooperationer och våra regionmöten är därmed en unik temperaturmätare och dialogmöjlighet om gröna näringarnas utveckling och lantbrukets ekonomi. Det är ett viktigt tillfälle för lantbrukare över hela landet att träffas regionalt och prata om aktuella frågor både inom lantbruket och för Landshypotek, säger Per-Olof Hilmér, ordförande för Landshypotek Ekonomisk Förening.

Landshypotek har cirka 34 000 jord- och skogsbrukande medlemmar, kunder hos Landshypotek Bank och ägare av banken. De är nu inbjudna till Landshypoteks årliga regionmöten. Medlemmar och förtroendevalda från hela landet samlas på elva regionmöten för att prata om det som är aktuellt i jord- och skogsbrukarnas egen bank, föreningen, branschen, summera 2023 och blicka framåt. Flera spännande talare gör sina spaningar kring aktuella ämnen.

Under mötena presenteras resultatet och förslaget till rekordutdelning i den medlemsägda banken. 244 miljoner kronor är föreslagit att gå i utdelning till medlemmarna.

Mötena är en viktig del av medlemsdemokratin i den kooperativt ägda banken – med val av representanter till den regionala föreningsstyrelsen, möjlighet att ställa frågor och få aktuell information.

Regionmötena ger också en lägesbild av aktuella frågor i dagens lantbrukssverige och möjlighet att utvidga sitt nätverk – där varje regionmöte förhoppningsvis också ger en unik känsla för vilka frågor som är aktuella i just den regionen.

Starttider för samtliga regionmöten

Lördag 16 mars

Kl. 10.30   Småland m fl provinser (Växjö Konserthus)

Måndag 18 mars

Kl. 18.00   Region Örebro (Elite Stora Hotellet, Örebro)

Kl. 19.00   Region Gotland (Hotel Slitebaden och Slite Biograf)

Kl. 19.15   Region Skåne (Star Hotel, Lund)

Tisdag 19 mars

Kl. 17.00 Region Mitt (Gamla Teatern, Östersund) (Region Mitt omfattar Jämtland och Västernorrlands län)

Onsdag 20 mars

Kl. 13.00   Region Mälarprovinserna (Öster Malma)

Kl. 16.30   Region Östgöta (Collegium Linköping)

Kl. 17.30   Region Väst (Löfwings Ateljé och Krog, Persberg Broddetorp)

Torsdag 21 mars

Kl. 18.00   Region Norr (Scandic Luleå)

Kl. 19.00   Region Gävle-Dala (Högbo Bruk)

Kl. 18.30   Region Wermland (Kungskvarnen Borgvik)

Inbjudna gästtalare gör sina spaningar kring aktuella ämnen:

Utöver ordinarie mötespunkter har flera av mötena också inbjudna gästtalare. Några exempel nedan.

Region Östgötas möte

Carl Eckerdal, Chefsekonom på Livsmedelsföretagen, om trender och framtid i svensk livsmedelsekonomi.

Region Wermlands möte

Några företagare i regionen berättar om sitt engagemang och sina verksamheter:

• Joakim Sverdrup korad till Årets unga företagare i Värmland 2023.
  • Jonna Didriksson mångsysslare inom de gröna näringarna, även verksam i LRF-ungdomen.
  • Anki och Niclas Lundsten lokala landsbygdsföretagare.

Panelsamtal på Region Västs möte

Stark företagsutveckling kräver trygg finansiering
Framtidsspaning för Landshypotek, vår gemensamma Bank.
Diskussion ledd av moderator Erik Torstensson mellan inbjudna företagare, förtroendevalda och närvarande medlemmar. I soffan sitter:

• Erik Bertilsson, Spannmålsproducent utanför Lidköping och HS rådgivare på HS i Skara.
  • Hans Wallemyr, lantbrukare med spannmål, potatis och skog mellan Falköping och Tidaholm.
  • Per-Olof Hilmér, ordförande Landshypotek Ekonomisk Förening.
  • Per Lindblad, vd Landshypotek Bank.

Kontakta för mer information:

Jonas Feinberg, presskontakt
Mobil. 070-349 24 10
E-post. jonas.feinberg@landshypotek.se

Landshypotek – finansiering av jord- och skogsbruk sedan 1836
Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 34 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har 240 medarbetare och verkar över hela landet.