Regionmöten för Sveriges nya bank Landshypotek

Ägarna till Sveriges nya bank, Landshypotek, möts nu till regionala möten runt om i landet. Landshypotek ägs av lånekunderna, som genom att investera får del av bankens överskott. Utdelningen till ägarna är hög. 11 procent är föreslagen utdelning.

Landshypotek, som finansierar svenskt jord- och skogsbruk, registrerades förra veckan som bank. Jord- och skogsbrukarnas kreditinstitut sedan 177 år är numera bank. Den nya banken ägs av lånekunderna, medlemmar i Landshypotek ekonomisk förening.

Medlemmarna möts nu till regionala möten som arrangeras i tio regioner runt om i landet.

Vid årets regionala möten berättas bl.a. om förslaget till årets utdelning. Överskottet i Landshypotek går tillbaka till jord- och skogsbrukarna, dels genom återinvestering i verksamheten, dels genom utdelning. 135 miljoner kronor av årets vinst föreslås gå direkt till medlemmarna i form av utdelning. Det motsvarar 11 procent på det insatta kapital medlemmen har.

I går hölls det första regionala mötet i Kalmar för region Småland m fl provinser. I dag väntar regionmöten i Örebro och Kristianstad.

Landshypoteks regionala möten:

• 8 april Småland: Kalmar, Kalmar slott 14.30
  • 9 april Örebro: Örebro, Conventum, 14.30
  • 9 april Skåne: Kristianstad, Ovesholm slott, 12.00
  • 11 april Gotland: Västerhejde, 18.00
  • 11 april Wermland: Karlstad, CCC, 15.00
  • 15 april Gävle-Dala: Gagnef, Rälta Gården, 18.00
  • 20 april Mälarprovinserna: Kolbäck, Strömsholm, 10.00
  • 23 april Östgöta: Linköping, Konsert & kongress 17.00
  • 25 april Älvsborg: Fjärås, Skårs gård 16.00

Förutom information om Landshypoteks utveckling, resultat och förslag till utdelning är externa gäster inbjudna. Årets tema är byggnadsvård. Fullständiga program och talare på årets regionmöten finns på www.landshypotek.se.

Mer information:

Göran Abrahamsson, Medlemschef, 08-459 04 14, 070-642 20 95
Tomas Uddin, Kommunikationschef: 08-4590414, 070-29992408.

Landshypotek är en medlemsägd bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Landshypotek är marknadsledande med en utlåning på cirka 60 miljarder kronor. Landshypotek har närmare 120 medarbetare på 18 orter i Sverige.  www.landshypotek.se

Snabbfakta

Regionmöten hålls runt om i landet i Landshypotek. Där berättas bl.a. om årets utdelning 11 procent på den enskilde medlemmens insatta kapital. Årets tema är byggnadsvård.