Skörden ser bra ut för Norrbottens lantbrukare

Lantbrukarna i Norrbotten har nu tagit hem större delen av årets skörd. Trots en kall och sen vår ser skörden överlag bra ut.

Säsongen kom igång sent för lantbruken i Norrbotten. Trots det verkar det bli en ganska god skörd. För lantbrukarna innebär det en lättnad i tider när de varit pressade av höga priser till följd av osäkerheten i omvärlden.

Första vallskörden blev lägre än normalt, men andra vallskörden blev bra och tredje vallskörden ser lovande ut. Vi tror också på ett gott resultat för spannmålen. Det viktiga nu är att vädret håller i sig så vi kan få allt färdigskördat, säger Hulda Wirsén som är lantbrukare i Överkalix och förtroendevald i Landshypotek.

En god skörd är avgörande för att lantbruken ska kunna investera för framtiden.

– Det är positiva signaler vi får från gårdar runt om i landet. Skörden är viktig, inte bara för lantbrukarna, utan för hela samhället. Sverige behöver öka självförsörjningsgraden på livsmedel och då måste lantbrukarna kunna leva på sitt arbete och vilja investera för framtiden. Skörden är en grund för det, säger Per Lindblad, vd för Landshypotek Bank.

Mer om lantbruken i Norrbotten

Jordbruket i länet karaktäriseras av vallodling och djurhållning där mjölkkor och köttproduktion är vanligast. Enligt statistik för 2023 fanns i länet 2% av landets mjölkföretag. Många jordbruksföretag kombinerar sitt lantbruk med skogsbruk och entreprenad.

Landshypotek – finansiering av jord- och skogsbruk sedan 1836

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 34 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 240 medarbetare och verkar över hela landet.

Kontakta för mer information

Jonas Feinberg, presskontakt Landshypotek Bank, 070-349 24 10