Sörmländsk gårdsglass segrare i entreprenörstävling

Tävlingen ”Din gård, din möjlighet” som lyfter fram entreprenörskapet på gårdar runt om i Sverige är avgjord. Grinda Gårdsglass i sörmländska Malmköping vann både juryns och folkets gillande. Med affärsidén om närproducerad glass tillverkad av mjölk från det egna gårdsmejeriet tog den sörmländska gården hem segern.

Tävlingen Din gård, din möjlighet har arrangerats av Landshypotek Bank. På bankens hemsida har gårdar runt om i Sverige kunnat beskriva den egna gårdens affärsidé. Tävlingsbidragen har visat stor spridning, med bidrag om allt från ramslöksodling till ledarskapsutveckling med hästen som verktyg. Tävlingen har lockat närmare hundra deltagande gårdar och engagerat 12 500 röstande. Därmed har landsbygdsföretagare haft chansen att marknadsföra den egna gården och samtidigt inspirera varandra och andra gårdsentreprenörer.

- Bidragen har sammantaget visat den kraft och bredd som finns i företagsamheten runt om i landet med gården som grund. Finalisterna har varit särskilt goda exempel på hur nytänkande och entreprenörskap bygger en levande landsbygd, säger Margareta Lindahl, rörelsechef på Landshypotek Bank och jurymedlem.

Grinda gårdsglass utanför Malmköping i Flens kommun, Sörmland, fick flest röster och vann slutligen tävlingen.

När juryn tog fram bidraget till final löd motiveringen:
”Bröderna Claes och Magnus Lundblad har tagit vara på familjegårdens läge mellan två riksvägar. Efter att de tagit över mjölkgården som funnits i familjens ägo sedan generationer har en ny verksamhet med närproducerad glass vuxit fram i familjens regi. Gårdsmejeri och glasscafé bland kossorna i naturlig lantlig miljö har blivit en succé och glassen säljs även i livsmedelsbutiker och lokala gårdsbutiker. Nya produkter är under utveckling och tillsammans med en ny större pastöriseringsmaskin och fler gästplatser finns goda expansionsmöjligheter.”

Första priset består av 50 000 kronor och tio timmars kostnadsfri affärsrådgivning hos LRF Konsult.

Tvåa slutade Vackra Värmland, Ramstad Gård, Säffle.

Juryns motivering till finalplatsen löd:
”Karl-Petter brinner för att producera griskött av högsta kvalitet i alla led och en god djurhållning. Tillsammans med sambon Jonnas idérikedom och förvärvet av det närliggande Sjönnebols Herrgård visar paret på god initiativförmåga att bredda verksamheten med allt från fåruppfödning, till jakter, bröllops- och festarrangemang och hästverksamhet.”

Tävlingens topp 5:
• Grinda gårdsglass (Grinda Säteri, Malmköping)
• Vackra Värmland (Ramstad Gård, Säffle)
• Det började med ”Ramslöksfrossa” en blogg om ramslök….. ( Prästgårdens primörer, Kristianstad)
• Vackert och visningsvänligt ostlager (Södra Svedjan, Kåge)
• Förfallen ladugård blev svampodling (Östragärde gård, Sätila)

Se alla tävlande bidrag på landshypotek.se/dinmojlighet

För ytterligare information och kommentarer:
Tomas Uddin, kommunikationschef Landshypotek Bank, 070-299 24 08

Landshypotek Bank är Sveriges nionde största bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Landshypotek Bank är marknadsledande med en utlåning på cirka 64 miljarder kronor. Banken ägs av bankens 43 000 låntagare organiserade som medlemmar i Landshypotek Ekonomisk Förening. Landshypotek Bank har närmare 160 medarbetare på 19 orter i Sverige. www.landshypotek.se