Standard & Poor´s bekräftar Landshypotek Banks rating

Standard & Poor´s har gjort en särskild översyn av Landshypotek Banks rating. I dag bekräftade ratinginstitutet att bankens ratingbetyg står fast.

I slutet av mars meddelade Landshypotek Bank att banken förändrar sina exponeringsklasser, vilket får påverkan på bankens regulatoriska kapitalkrav.

Bankens ratinginstitut, Fitch och Standard & Poor´s, informerades särskilt om förändringen och har också gjort en särskild översyn av bankens rating.

Fitch meddelade direkt att betyget inte förändras eftersom den underliggande risken inte förändrats.

I dag bekräftade även Standard & Poor´s gällande betyg. Ratinginstitutet ser ingen omedelbar förändring av bankens intjäning, risk eller kapital med anledning av omklassificeringen. Landshypotek Banks betyg, A- med negativa utsikter, bekräftas därför. De negativa utsikterna härrör dels institutets svenska landsbetyg, dels från att Standard & Poor´s vill följa den strukturella utvecklingen inom svenska jord- och skogsbruket.

-  Det är glädjande att bägge ratinginstitut nu bekräftat vår rating. Det stärker oss i vår fortsatta utveckling av banken och i det arbete vi nu kommer att göra med att ta in nytt kapital, säger Liza Nyberg, VD för Landshypotek Bank.

För mer information, kontaka Tomas Uddin, kommunikationschef på Landshypotek Bank, 070 299 24 08

Landshypotek Bank är Sveriges nionde största bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Landshypotek Bank är marknadsledande med en utlåning på cirka 64 miljarder kronor. Banken ägs av bankens 42 000 låntagare organiserade som medlemmar i Landshypotek Ekonomisk Förening. Landshypotek Bank har närmare 160 medarbetare på 19 orter i Sverige. www.landshypotek.se