Trygghet i en osäker tid: Landshypotek Banks Årsredovisning för 2023

Rapsflt

Landshypotek Banks Årsredovisning för 2023, som presenteras idag, speglar ett år präglat av stor osäkerhet i omvärlden samtidigt som banken fortsatt visa på stabilitet och trygghet för kunderna. Under året har Landshypotek stärkt sin position på marknaden för finansiering av jord- och skogsfastigheter, fortsatt vara det trygga valet för medvetna bolånekunder samt utmana på sparamarknaden. Banken har fortsatt att gå i bräschen för gröna obligationer där svenskt hållbart skogsbruk lyfts fram.

– Vi har under året kunnat fokusera på våra kunder, anpassa oss efter marknadsläget samt arbeta med aktiviteter som bygger för framtiden. Tidigare utlåningstillväxt och nuvarande årets inlåningstillväxt har stärkt vårt resultat, säger Per Lindblad, vd för Landshypotek Bank.

Landshypotek, som under 2023 firade 10 år som bank, är idag en större bank. Med tidigare års utlåningstillväxt och årets inlåningstillväxt uppnår banken ett rörelseresultat på 636 miljoner kronor, vilket är det bästa i bankens historia. Överskottet i Landshypotek Bank går tillbaka till Landshypotek Ekonomiska Förening, den ekonomiska förening där alla kunder som lånar till jord- och skogsfastigheter, äger banken.

Med resultatet beslutade bankstyrelsen att lämna ett rekordstort koncernbidrag på 263 miljoner kronor (197) till den ekonomiska föreningen. Föreningsstyrelsen har utifrån koncernbidraget föreslagit en utdelning på 244 miljoner kronor till jord- och skogsbrukskunderna i vår (jämfört med 180 miljoner kronor förra året). Det är det största koncernbidraget och utdelningsförslaget i Landshypoteks historia. Varje kund som lånar till lantbruksfastighet får ta del av utdelningen som därmed är ett starkt bidrag till det svenska jord- och skogsbruket.

Utöver sammanställning och beskrivning av bankens finansiella utveckling och resultat innehåller Årsredovisningen från Landshypotek Bank också hållbarhets-, bolagsstyrningsrapporter. Därtill presenteras bankens Pelare 3-rapport. Samtliga finns tillgängliga i sin helhet på bankens webbplats. Årsredovisningen bjuder också på omvärldsspaningar inom jord- och skog samt de finansiella marknaderna. Idag presenterar Landshypotek Ekonomisk Förening också sin Årsredovisning, där beskrivs bl.a. hur föreningen under det gångna året fortsatt arbetet för att stärka Landshypoteks roll för svenskt jord- och skogsbruk och öka värdet av att vara medlem och ägare av Landshypotek Bank.

Landshypotek har haft stor samhällsengagerande verksamhet under året. Under året har banken dessutom refinansierat en grön obligation som slog världsrekord i greenium, vilket visar det stora intresset för och positiva synen från investerare på svenska hållbara skogar.

Nu väntar regionmöten där bankföreträdare och föreningsstyrelsen möter ägarna – jord- och skogsbrukskunderna – runt om i landet för att diskutera året och utvecklingen. Utdelningen beslutas sedan på föreningens stämma den 7 maj.

Årsredovisningen i korthet – siffror för Landshypotek Bank 2023

• Rörelseresultatet uppgår till 636 (548) mnkr.
  • Rörelseresultatet exklusive nettoresultat av finansiella transaktioner uppgår till 649 (546) mnkr.
  • Räntenettot uppgår till 1 230 (1 087) mnkr.
  • Kostnaderna uppgår till 589 (551) mnkr.
  • Kreditförluster netto påverkade resultatet med +5 (+4) mnkr.
  • Utlåning till allmänheten uppgår till 104,8 (105,7) mdkr.
  • Inlåning från allmänheten uppgår till 29,1 (23,5) mdkr.

Landshypotek Bank AB ska offentliggöra denna information enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 mars 2024 kl. 08.00 CET.

För ytterligare kommentarer och information:

Jonas Feinberg, presskontakt, jonas.feinberg@landshypotek.se, 070-349 24 10
Per Lindblad, vd Landshypotek Bank, nås via Jonas Feinberg

Om Landshypotek Bank

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 34 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har 240 medarbetare och verkar över hela landet.